Článek
Ženeva posílá do světa jednoznačnou zprávu: kdo nejezdí na elektřinu, jako kdyby nebyl. K vidění jsou i tradiční sportovní „pecky“ od Ferrari, McLarenu, Porsche, ale převažují novinky s elektrickým pohonem.
A ještě něco je jinak než v minulých letech: mezi vystavovateli letos chybí několik významných značek: autosalonu se nezúčastní Hyundai, Ford, Volvo nebo skupina Jaguar Land Rover.
Audi: elektrické portfolio
Německá automobilka Audi plánuje do roku 2025 nabídnout 12 plně elektrických modelů. Do konce příštího roku jich bude mít pod označením e-tron v nabídce pět. Automobilka přišla s prvním plně elektrickým modelem v podobě velkého SUV loni a na začátku letošního roku dodala první vozy zákazníkům. Zatím poslední elektrickou novinkou, kterou Audi předvádí v Ženevě, je Q4 e-tron koncept, tedy kompaktní elektrické SUV o délce 4,59 metru se dvěma elektromotory o celkovém výkonu 225 kW a dojezdem 450 kilometrů.
V sériové podobě se začne prodávat na konci příštího roku.
V Česku budou chybět dobíjecí stanice
V roce 2025 bude v Česku chybět zhruba 3 000 dobíjecích stanic pro elektromobily. Fungovat budou zhruba 2 000, což nebude dostačovat očekávanému počtu elektromobilů na silnicích, řekl v Ženevě prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar.
„Podle odhadů výrobců bude v roce 2025 v Česku jezdit okolo 40 000 až 50 000 elektrických vozidel. Na deset vozidel je přitom potřeba jedna dobíjecí stanice,“ podotkl. V současnosti je v tuzemsku přes 2 000 elektromobilů a přes 200 dobíjecích stanic.
Honda: už jenom na elektřinu
Japonská automobilka Honda chce v roce 2025 prodávat v Evropě pouze auta na elektřinu, tedy elektromobily a hybridy. Původně počítala s tím, že bude mít elektrifikované dvě třetiny vozů. Honda uzavřela partnerství se společností Moixa, která vyvíjí technologii pro agregaci zdrojů, a společností Ubitricity, jež se specializuje na dobíjení.