Článek
Zásadní roli sehrál v tamním vinařství francouzský enolog Louis Girardot. Do Čech přišel ve 40. letech minulého století vybaven nejen dokonalou znalostí technologie výroby sektů, ale i vlastním druhem kvasinek ze své rodné a proslulé oblasti Champagne. Ve Starém Plzenci učil místní enology správným postupům při výrobě nápoje. Psal se rok 1945, v závodě pracovalo deset zaměstnanců a ve sklepích dozrával první červený sekt. První lahve slavnostně otevřeli američtí vojáci v den osvobození Starého Plzence. Během oslav prý vypili 37 000 lahví.
Výroba jako v Champagne
Ve sklepích někdejšího pivovaru vzniká šumivé víno dvěma způsoby. Oba jsou francouzského původu.
„Samozřejmě tou nejstarší metodou je metoda Champenoise, kterou se připravují šampaňská vína ve Francii, je to stejná metoda, kdy se sekt prokváší přímo v konkrétních lahvích, které pak zákazník dostane přímo na stůl. Druhá metoda je Charmatová, kdy se lahve nahrazují těmi o něco většími – způsob založený na prokvášení tichého vína pomocí kvasinek a likéru v uzavřených velkých tlakových nádobách,” vysvětluje hlavní sklepmistr Josef Švéda.
Vlastní kvašení tichého vína na šumivé pomocí kvasinek trvá 4–6 týdnů – kvasinky promění tekutinu na víno, která obsahuje oxid uhličitý. „Každý producent kvalitního šumivého vína ale ví, že ta optimální kvalita vzniká někde kolem 15, 18 i více měsíců, kdy ta lahev leží ve sklepě, spolu s kvasinkami, tak jako tady vidíme v těch našich konkrétních lahvích,” říká hlavní sklepmistr.
V dnešním moderním světě metod a technologií se podle něj skoro nic nemůže pokazit. Pro vlastní kvašení je ideální teplota kolem 16, 18 stupňů, ale pro dlouhodobé ležení ve sklepích je optimální teplota nižší: 10–12 stupňů Celsia.
Když padají rekordy, ne jen teplotní
Loňský rok byl pro společnost mimořádně úspěšný. V kategorii sektů a šumivých nápojů překonali do té doby nepřekonatelný rekord z roku 1999. Na českém trhu drží v této kategorii firma 60–70% podíl, o zbytek se dělí celá řada značek. Jako jeden z největších konkurentů je vnímán výrobce Prosecca. Na to ale ředitel společnosti Bohemia Sekt Ondřej Beránek namítá: „Možná vás to překvapí, ale my Prosecco vůbec za konkurenci nepovažujeme. Prosecco je totiž pouze jiný druh šumivého vína. A díky němu se učí pít zákazníci i sekt a šumivá vína častěji.”
I v sektech mají vyhlášené ročníky. 2004, 2008 nebo 2013. Jde o vína, která vznikla souhrou všech podstatných okolností během celého vinohradnického roku.
Držet se svého kopyta
Jedním z trendů je dlouhodobě příklon k nealkoholickým nápojům. Na trh uvedli před 8 lety bílý sekt, přidalo se růžové, ročně prodají na 600 tisíc lahví. Historicky největší akvizicí firmy byl v roce 2005 nákup lihovinových značek. V tomto segmentu se snažili, jak říkají, vybudovat třetí nohu jejich podnikání. A docela úspěšně, jenže v roce 2017 se rozhodli soustředit výhradně na to, co jim jde nejlíp. A segment lihovin opustit.