Článek
Společnost Airbus se od roku 2011, což bylo také naposledy, kdy v počtu dodaných letadel evropská firma předběhla tu americkou, dostala ke slovu krátce po dvou tragických nehodách problémového letounu 737 MAX, při kterých zahynulo 346 lidí.
Právě letouny tohoto typu už více než 9 měsíců bojují s uzemněním, které vydaly regulační úřady po celém světě.
Evropský výrobce letecké techniky Airbus loni dodal na trh rekordních 863 letadel, čímž mírně překonal vlastní cíl, který samotná firma v říjnu snížila o dvě až tři procenta na 860 strojů. Předběžná data tedy ukazují, že skutečný počet překonal tento cíl o tři letadla a proti předchozímu roku to bude znamenat nárůst o 7,9 procenta.
Změna na pozici světové jedničky ve výrobě letadel se nicméně očekávala.
Server The Telegraph zveřejnil mimo rekordní loňská čísla Airbusu také předběžnou kalkulaci na příští rok. Prozatím má výrobce údajně 718 objednávek. Naopak Boeing dodal od ledna do listopadu pouze 345 letadel a jeho konečný počet objednávek k listopadu 2019 se dostal do záporného čísla –84.
Svou vinu na tom nese především 182 zrušených objednávek problémového letounu 737 MAX, který byl svého času nejprodávanějším komerčním letadlem společnosti.
Právě uzemnění a rušení objednávek MAXů jsou nejfatálnější problémy, se kterými se výrobce potýká. Jak však poznamenala například CNN, během uplynulého roku se na Boeing smůla lepila ze všech stran. K zmíněným závažnostem tak přibyl například nevydařený test Boeingu Starliner – vesmírné lodi, která měla původně dopravovat astronauty na ISS.
Anketa
Výsledkem všeho bylo nakonec opatření, které přišlo z Boeingu minulý měsíc a hovořilo se o něm už delší dobu. Od 13. ledna nastoupí jako šéf společnosti dosavadní šéf dozorčí rady David Calhoun a bývalý ředitel Dennis Muilenburg, který pro firmu pracoval 35 let, byl propuštěn.
„Změna vedení byla nezbytná pro obnovení důvěry ve společnost, která postupuje kupředu, protože pracuje na nápravě vztahů s regulačními orgány, zákazníky a všemi dalšími zúčastněnými stranami,“ napsala společnost Boeing v tiskové zprávě ohledně propuštění bývalého ředitele.
S čísly klesá i zájem o leteckou dopravu
Růst poptávky však po letecké dopravě obecně upadá. Zatímco poptávka v USA – tedy největším leteckém trhu na světě – přetrvala, na celkových číslech se projevil pokles zájmu o mezinárodní lety.
Mezinárodní asociace pro leteckou dopravu, která zastupuje většinu světových leteckých společností začátkem tohoto měsíce, uvedla, že „růst dopravy ve srovnání s historickými úrovněmi dlouhodobého růstu nadále klesá“.
Výrobci navzdory tomu očekávají, že poptávka v příštích desetiletích znovu poroste. Boeing například předpovídá celosvětové dodávky komerčních letadel do roku 2038 ve výši 44 000 letadel v hodnotě 6,8 bilionu dolarů.