Hlavní obsah

Projeli jsme se kamionem budoucnosti. Pohánět ho může jenom elektřina

Projeli jsme se hybridním kamionem, který má vedle dieselového motoru i elektromotor.Video: Pavel Cyprich

Po elektrických autech, motorkách a kolech se po českých silnicích projel i elektrický kamion. Diesel ovšem ke svému pohybu potřebuje pořád.

Článek

Vyjíždíme z parkoviště a kromě mírného bzučení není slyšet nic. Uvnitř kabiny ani venku. Do pohybu se přitom dal kamion, který váží několik tun a navíc 15tunový náklad veze. Auto v ten moment pohání jenom elektromotor.

„Některá evropská města mají v noci limity pro hluk. Tohle je proto ideální způsob, jak zavážet zboží v noci,“ vysvětluje mi můj řidič Richard Ramberg hlavní smysl existence auta, se kterým teď objíždí Evropu. Díky elektrickému pohonu se dokáže dostat pod 71 decibelů, což je zhruba tolik, kolik hluku vydává zapnutá pračka.

Naše nehlučné cestování ale končí celkem vzápětí. Na elektřinu zvládne kamion s nákladem ujet jenom dva kilometry. Pak se spustí klasický dieselový motor. A limitem je také rychlost. Motor se sám spíná i v moment, kdy auto překročí 45 kilometrů v hodině.

Kamion je tedy hybrid - auto, které kombinuje klasický motor s elektromotorem. Když využívá dieselový motor, nabíjí baterky. Když jsou plné, má opět k dispozici dva kilometry v elektrickém módu, nebo alespoň rychlejší a laciné rozjíždění. A tak pořád dokola.

Hybridní pohon má podle výpočtu uspořit zhruba 18 procent spotřeby auta.

Šetříme…

Právě spotřeba je největší motivací výrobců podobná auta dělat. Ke snižování emisí je nutí regule Evropské unie. Stejně to mají i klasické automobilky.

Kamion tak díky elektrickému pohonu spadá do nejvíc ekologické skupiny Euro 6. Ta zároveň platí v Evropě nejmíň na mýtném. V Česku je to třeba v průměru 2,90 Kč za kilometr. U méně ekologické třídy Euro 5 je to o 30 halířů víc.

U desítek tisíc kilometrů, které kamiony ročně ujedou, se přitom i halíře u spotřeby počítají.

Kamiony na baterky

Elektrická nebo hybridní auta, která kombinují klasický motor s elektromotorem, nejsou ničím novým. Kamion, který jede prakticky bez hluku, je ovšem unikátem i ve světě.

Podobná auta sériově vyrábí zatím jen čtyři firmy – vedle japonských automobilek Mitsubishi a Hino také švédské značky Scania a Volvo, jejíž auta využívají třeba popeláři v Rotterdamu.

Hybridní kamiony ale trpí nedostatky, které jsou s elektromobilitou zatím všeobecně spojeny – nízkým dojezdem na elektriku a vyšší cenou. I žlutý náklaďák, který jsme zkoušeli, je i proto zatím spíš vizí budoucnosti než jejím ztělesněním.

Na to, jak jízda v poloelektrickém kamionu vypadá, se podívejte ve videu nad článkem.

Doporučované