Hlavní obsah

Profi hráčů počítačových her přibývá. Založili v Česku univerzitu

Foto: eSuba

Esportových hráčů v Česku rapidně přibývá.

Zájem o profesionální hraní počítačových her v Česku roste, a to nejen díky zajímavým výdělkům. Sport, který má šanci stát se olympijskou disciplínou, tak má v Česku i vlastní univerzitu.

Článek

Počet českých hráčů věnujících se soutěžnímu hraní na počítači přesahuje podle poradenské společnosti Moore Czech Republic i nejúspěšnějšího českého esportového týmu eSuba 300 tisíc.

Množství hráčů se celosvětově zvyšuje o 10 až 12 procent ročně, Česko by jich tak tímto tempem mohlo mít za pět let 550 až 600 tisíc.

Jednotky, ale i stovky tisíc korun měsíčně

„Velikost esport trhu nyní odhaduji na 50 až 100 milionů korun. Esport je u nás z velké většiny financován ze sponzorských peněz partnerů, bavíme se až o 85 procentech. Zbývající procenta pak tvoří merchandising, případně vstupenky na eventy. Do budoucna se do těchto čísel ještě výrazně promítne prodej mediálních práv, ten je nyní spíše v plenkách,“ komentuje aktuální situaci zakladatel týmu eSuba Ladislav Dyntar.

Podle Moore Czech Republic by objem peněz v tomto odvětví mohl do pěti let přesáhnout 600 milionů korun. Ladislav Dyntar má zkušenost, že během dvou až tří let působení v esportových týmech si hráč může na lokální scéně vydělávat nižší desítky tisíc korun.

V případě následného angažmá v některé ze zahraničních organizací pak může měsíční odměna dosahovat až několika stovek tisíc korun měsíčně.

V roce 2018 si například tým eSuba odnesl z mezinárodního turnaje V4 Future Sports Festival v Budapešti odměnu čtyři miliony korun. Na světových turnajích přitom nejsou výjimkou ani zisky v milionech dolarů. Nejdál je přitom vývoj esportu v Asii, která je považována za kolébku tohoto sportu.

Esport na olympiádě?

Popularita esportu stále stoupá a má potenciál přerůst i řadu konvenčních sportů, na rozdíl od nich ale aktuálně bez podpory na národní úrovni. Podle společnosti Moore Czech Republic v sousedním Německu již esport patří mezi běžná sportovní odvětví, esportové kluby tam získaly status neziskových organizací. Díky tomu došlo k vyjasnění daňových či darovacích vztahů, a klubům se tak otevřela cesta, jak získávat finanční podporu.

„Česká republika by se tímto příkladem mohla inspirovat, aby byla v budoucnu v tomto rychle se rozvíjejícím odvětví konkurenceschopná. Nevylučuje se ani začlenění esportu mezi olympijské sporty, což by významně přispělo jeho dalšímu globálnímu rozvoji. Jeho prorůstový potenciál v propojení na jiná odvětví je proto obrovský,“ dodává Petr Šimoník, prezident Czech Electronic Sport Association.

I zkušenost s pandemií koronaviru ukázala, že elektronický sport je odolný a nadčasový. Většina velkých turnajů se do týdne přesunula do online prostředí. Na rozdíl od klasického sportu soutěže esportových týmů pokračovaly bez větších omezení. Po virtuálním světě nakonec sáhly i klasické soutěže, jako je třeba MotoGP, formule 1, hokej nebo fotbal.

První esport univerzita v ČR

Že být profesionálním hráčem esportu je pomalu, ale jistě běžným povoláním v Česku, dokazuje i první esport univerzita herní organizace eSuba. Hráči, kteří chtějí dělat tuto práci na profesionální úrovni, potřebují odborné vedení, které jim pomůže zlepšit mentální, strategické, ale i fyzické dovednosti.

„Univerzitou chceme posunout hráče o level dál. A to jak ve hře, tak v důležitých vlastnostech pro život. V eSubě už od jejího vzniku klademe důraz na rozvoj motorických, kognitivních a duševních vlastností našich hráčů. To teď chceme v lekcích předat i běžným hráčům, kteří často jen hodiny hrají, ale do budoucna si z toho nic neodnáší. Je to škola hrou a lekce do života v jednom,“ uzavírá zakladatel eSuba esport univerzity Ladislav Dyntar s tím, že profesionální trenéři zde fungují podobně jako v běžných sportech.

Doporučované