Hlavní obsah

Prodloužená amnestie v Ostravě. Poslední šance pro desítky tisíc černých pasažérů

Až osm procent cestujících jezdí v Ostravě veřejnou dopravou načerno.

Desítky tisíc pasažérů, které v Ostravě nachytali revizoři při jízdě načerno, mají do konce roku poslední šanci vykoupit se ze svých dluhů. Aby se tak stalo, musí si pořídit alespoň půlroční jízdenku.

Článek

Až do konce roku je prodloužená amnestie pro černé pasažéry, kterou na začátku listopadu roku vyhlásil Dopravní podnik Ostrava. Amnestie je poslední šancí pro cestující, kteří doposud neuhradili dluhy za jízdu načerno. Řádově se jedná o několik desítek tisíc lidí.

Ti, kteří mají stále nezaplacené dluhy za jízdy načerno, se mohou nově do konce roku 2017 ze svých dluhů vykoupit zakoupením minimálně půlroční dlouhodobé jízdenky. Za necelé dva měsíce tuto šanci využilo pět set lidí a zájem stále roste. Dopravní podnik tak nad rámec běžných nákupů vydělal více než jeden milion korun na zakoupených dlouhodobých jízdenkách, ovšem celková výše prominutých pohledávek činí zhruba sedm milionů korun.

„Pokuty, které jsme dávali do toho balíku amnestie, jsou ve výši asi 500 milionů korun, takže spousta lidí, kteří jsou zatíženi pokutami, na to nereagovala. Ale klíčová fáze celé kampaně přijde okamžikem, kdy dopravní podnik se těchto pohledávek zbaví tím, že je přenese na specializovanou firmu,“ řekl ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. Průměrně se podle něj podaří vymoci 15 až 20 procent pohledávek.

„Od vyhlášení se nám hlásilo a dotazovalo několik desítek lidí a v posledních dnech to je přes 50 až 60 lidí denně, takže je to pro nás v tuto chvíli docela intenzivní téma,“ dodal ředitel.

Minimálně půlroční kupon si dotčený cestující musí koupit do konce roku. „S tímto kuponem přijde na oddělení pohledávek, kde se vyhodnotí, které pohledávky spadají do těch amnestovaných, protože odpouštíme pohledávky, které nejsou v soudním nebo exekučním řízení,“ řekl Morys. Na administrativní vyřízení amnestované pohledávky bude mít cestující čas do 12. ledna. V některých případech trvá amnestování pohledávky i několik desítek minut.

Dopravní podnik Ostrava nově zaměstnává v hromadné dopravě zhruba 30 asistentů přepravy. Trojici asistentů vždy doprovází městský policista. „Takže se nám pohybuje v terénu 40 revizorů, 30 asistentů přepravy a deset policistů. Ti všichni se snaží působit v městské hromadné dopravě tak, aby působili na cestující, aby se cítili komfortně, bezpečně, aby vytvářeli jakousi kulturu, která je příjemná,“ řekl Morys.

Projekt podle něj zaujal vedení magistrátu a nyní podnik s úřadem jedná o navýšení počtů asistentů i revizorů až na 50. „V dlouhodobém měřítku chceme změnit především kulturu cestování. Měli bychom 100 našich lidí v terénu, kteří by měli pomáhat cestujícím a zajišťovat, aby se městská doprava stala kulturně příjemným prostředím, a ne prostředím zatíženým vandaly, černými pasažéry a jinými individui, která znepříjemňují cestování ostatním,“ řekl Morys.

Počet revizorů a asistentů, kteří mají v terénu pomáhat cestujícím, má podle něj ostravský dopravní podnik nejvyšší v republice, ať už se to počítá na počet vozidel, počet cestujících nebo počet najetých kilometrů. O tom, kde hlavně by měli asistenti působit, hlasovali lidé během listopadu v anketě. Nejvíce chtěli jejich nasazení na tramvajových linkách 4, 3 a 11, autobusových linkách 21, 48 a 33 a trolejbusové lince 108.

„Cestující si tuto službu velice chválí a jsou za ni rádi. Dokonce nám píšou i cestující z jiných měst, ať jim tam asistenty pošleme,“ říká generální ředitel podniku Daniel Morys.

Doporučované