Článek
Na ombudsmana se obrátila stěžovatelka poté, kdy jí prodejce elektroniky odmítl prodat pračku, protože je nevidomá. Pračku koupila až následně, kdy ji na základě plné moci při koupi zastupoval manžel. Prodejce k incidentu podle ombudsmana uvedl, že dotyčná žádala prodej na splátky, přítomný zaměstnanec ale nepostupoval podle vnitřních pokynů pro sjednávání prodeje na splátky s osobami, které nemohou porozumět psanému textu. Stěžovatelku prý odmítl, protože ji nebyl schopen řádně poučit o náležitostech smlouvy, jak předpokládá zákon o spotřebitelském úvěru.
Podle ombudsmana šlo o přímou diskriminaci. Pokud zákazník kvůli svému zrakovému postižení nemůže rozumět psanému textu, prodejce má v takovém případě povinnost seznámit jej se všemi potřebnými informacemi jiným vhodným způsobem.
Prodejce také uvedl, že od incidentu provedl dodatečné školení zaměstnanců k těmto situacím, takže by se podobný problém neměl v budoucnu opakovat. „Ochránce následně vydal zprávu o zjištění diskriminace. Ocenil ale, že prodejce provedl nápravná opatření z vlastní iniciativy,“ stojí ve zprávě ombudsmana.
Veřejný ochránce práv ve druhém čtvrtletí obdržel podle zprávy pro Poslaneckou sněmovnu 2124 podnětů, což je oproti stejnému období loňského roku nárůst o 5,5 procenta. Nejvíce podnětů se týkalo sociálního zabezpečení a staveb.