Článek
Zvážení prodeje
Nejdříve ze všeho je nutné si opravdu důkladně rozmyslet, proč a jestli vůbec je nutné nemovitost prodávat. Ceny realit několik let v kuse rostou, jedním z hlavních důvodů je ale jejich nedostatek na trhu. Je tak pravděpodobné, že se k bytu v lukrativní lokalitě, který dnes prodáváte, už dostanete jen velmi těžko.
Vždy záleží na velmi důkladném zvážení pro a proti. Zvláště v případě tak rozsáhlé transakce.
Jiný postup pak také platí pro lidi, kteří nemovitost rychle potřebují prodat, a lidi, kteří o prodeji pouze uvažují.
Realitka, nebo prodej na vlastní pěst?
Pokud se k prodeji nakonec definitivně rozhodnete, existují dvě varianty, jak postupovat. Tou první je oslovit při prodeji realitní kancelář. Druhou možností je zařídit si vše sám. Obojí má své plusy a minusy.
Nejčastěji se do prodeje na vlastní pěst lidé pouštějí z toho důvodu, aby nemuseli platit provizi realitní kanceláři. Pokud se rozhodnete celý proces absolvovat bez pomoci realitky, máte celý proces pod vlastní kontrolou a nejste nikomu zavázáni.
Celý proces je ale nicméně poměrně náročný. Ať už jde o ocenění nemovitosti, její inzerci, nebo zajištění prohlídek ze strany zájemců. Pokud se rozhodnete využít pomoci realitní kanceláře, nezapomeňte si s předstihem zjistit výši provize, jež se běžně pohybuje okolo 3 až 5 procent.
Ještě důležitější je ale vybrat spolehlivou realitku, která se na trhu orientuje. V takovém případě se vyplatí udělat si podrobný průzkum trhu s realitními kancelářemi. Při jednáních o milionových částkách je dobré svěřit jednání důvěryhodné instituci.
Nezapomeňte na právníka
Ať už se rozhodnete pro jednu, nebo druhou variantu, vždy se vám bude hodnotit pomoc právního zástupce. I jedna na první pohled nenápadná chyba totiž může způsobit na konci velké problémy.
Prodej nemovitosti je navíc proces, který většina lidí zažije jednou či dvakrát za život. A jde o obrovské částky. Na splacení bytu či domu si drtivá většina lidí musí brát hypotéku, kterou splácejí po velkou část života. Případné nepříjemnosti kvůli právním nesrovnalostem a s tím spojeným výdajům navíc mohou být velmi nepříjemné.
Právník, jenž se orientuje v realitách, také dokáže připravit kvalitní kupní smlouvu. Vzory, které jsou běžně dostupné na internetu, nemusejí splňovat náležité standardy. Z toho by mohly plynout další problémy. Vyplatí se také, aby se advokát podíval na smlouvy od realitní kanceláře. V důsledku takový krok může ušetřit desítky tisíc korun.
Důležité je myslet také na zatížení spojená s nemovitostí. Může jít třeba o věcná břemena, která budou zatěžovat stejnou měrou i nového vlastníka, dále také předkupní práva, exekuce a podobně. Častokrát se na takové skutečnosti přijde až při přepisování nemovitosti na katastru. S pomocí právníka byste tyto skutečnosti měli objevit dříve a případně je rychleji vyřešit.
Daň z nabytí nemovitosti a další danění
Od roku 1993 se dvacet let jmenovala daň z převodu nemovitostí, poté daň z nabytí nemovitosti. Jednorázovou daň platil kupující nemovitosti, činila čtyři procenta. K jejímu zrušení došlo v roce 2020. V některých případech je ale nutné odvést daň z prodeje:
Pozor na požadovanou cenu
Před samotným prodejem je důležité stanovit vhodnou prodejní cenu. Možností je znovu několik. Stále platí, že nemovitost dokáže nejlépe ocenit profesionál, který se na trhu s realitami pohybuje.
I v případě, že jste se do prodeje pustili na vlastní pěst, je namístě v tomto případě kontaktovat odborníka. Jeho náhledy je poté možné srovnat s online platformami pro ocenění nemovitosti. Stačí zadat pouze základní údaje a vyjde vám přibližná cena, kterou můžete porovnat s odhadem odborníka.
Právě v ceně se může projevit, jak moc na prodej spěcháte. V případě nutnosti nemovitost co nejrychleji prodat bude cena logicky o něco nižší než v momentě, kdy na prodej nespěcháte.
Nezapomeňte také zkontrolovat ceny podobných nemovitostí v okolí. I tím je možné získat lepší představu o tom, jak reálná je vaše představa o prodejní ceně.
Dobrá propagace – základ úspěchu
Nedílnou součástí prodeje je také inzerce. Ač se to může zdát jako drobnost, ve výsledné ceně se dobrá propagace může projevit až desetiprocentním rozdílem.
Kromě oslovení co největšího počtu lidí se vyplatí také propracované nafocení či natočení interiéru. Takzvaný homestaging je možné udělat buď s vlastním vybavením, nebo znovu s pomocí realitní kanceláře. S moderními technologiemi je možné také namodelovat případný budoucí vzhled místnosti, která je zcela bez vybavení.
Zajištění financí
Na úplný závěr si nezapomeňte zajistit to nejdůležitější. Už s předstihem je nutné vyřešit, jak bude probíhat převod financí za prodej. Placení bývá nejčastější přes realitní, bankovní nebo advokátní úschovu. Jak kupující, tak prodávající jsou v tomto formátu chráněni stejnou měrou, a ani jedna strana tak nemusí mít strach o to, že přijde o své peníze.
Přesný postup poslání peněz je vhodné vyřešit v kupní smlouvě.
Celý proces prodeje zahrnuje několik velmi důležitých kroků. Pokud v žádném z nich nechcete udělat chybu nebo alespoň počet chyb co nejvíce eliminovat, zvažte oslovení odborníka, jenž se na trhu dennodenně pohybuje.