Článek
Masarykovo nádraží se Pražanům mění před očima. Rekonstrukci prostor, kde se pohybuje veřejnost, financuje investiční skupina Penta. Celkem chce do historické budovy nádraží investovat zhruba 160 milionů korun. Ty pokryjí rekonstrukci podlah, prostor, kde vzniknou obchody, nebo třeba nově otevřených pokladen. Zbytek oprav pak platí České dráhy. Celé okolí nádraží však prochází mnohem zásadnější a také podstatně dražší revitalizací.
Vyrůst zde má několik budov od světoznámé architektky Zahy Hadidové. „Rozpočet není úplně definován, nicméně počítáme s investicí v oblasti Masarykova nádraží něco mezi pěti až šesti miliardami korun, říká Petr Palička, který v má v Pentě na starosti výstavbu nových projektů.
Stavět vedle Masarykova náměstí by se mohlo už příští rok. „V této chvíli čekáme na vydání posledního stanoviska a jakmile ho získáme, tak budeme v průběhu několika týdnů žádat o územní rozhodnutí pro první dvě budovy podél ulice Na Florenci. Tyto budovy budeme stavět po získání stavebního povolení. Věříme, že to bude v příštím roce,“ říká Palička.
Penta si chce budovy nechat
Společnost Penta poblíž v minulosti postavila komplex Florentinum. V roce 2016 ho prodala čínské skupině CEFC. Několik budov z Waltrovky v pražských Jinonicích pak zase prodala jihokorejské firmě Hanwha Investment & Securities. Nabízí se proto otázka, jaké má Penta plány s budovami, které mají u nádraží do roku 2025 vyrůst. „S největší pravděpodobností objekty, které vybudujeme na Masarykově nádraží a i na Hlavním nádraží, prodávat nebudeme a budeme je dlouhodobě držet v nemovitostním portfoliu Penty,“ uvedl spolumajitel investiční skupiny Marek Dospiva.
V budovách, které u pražské Florence vzniknou, mají být jak kanceláře, tak i restaurace či hotel. Podle Penty má celý projekt vdechnout místu nový život. Ulici Hybernská a Na Florenci pak spojí park, který zastřeší část kolejí.
Nejzásadnější projekt příštích deseti let
Na Masarykově nádraží vznikne také nová trať, která povede na Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla. Po té se podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) pasažéři projedou poprvé v roce 2029. „My teď se SŽDC připravujeme tu stavbu. SŽDC připravuje dokumentaci a my zase změnu územního plánu tak, aby se mohlo začít stavět v roce 2021, respektive 2024,“ říká Lukáš Tittl z Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR).
Podle Tittla je právě toto železniční spojení jedním z nejzásadnějších projektů, který se bude na území Prahy v nadcházejících deseti letech realizovat. „Propojí centrum města s největším letištěm v České republice. Dnes má letiště v Praze obrovský problém, že je obslouženo pouze autobusovou dopravou, která ve špičkách kolabuje, nebo individuální automobilovou dopravou. Aby se letiště zařadilo mezi ty evropské špičky, tak musí mít napojení na nějakou kapacitní dopravu, a to je právě železnice,“ říká specialista pro koncepci dopravy z IPR.