Hlavní obsah

Prodává lehká dětská kola. Z Asie je dostal na poslední chvíli

Filipíny zavřely přístav – dětská kola Beany ale továrna stihla odeslat.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Byl jedním z posledních, kterému filipínská továrna před koronavirovou karanténou odeslala zakázku. Teď už má Roman Blažek první ultralehká dětská kola na skladě. Některé značky to štěstí neměly a pro výrobu jim chybí část komponentů.

Článek

Ve filipínské Manile je továrna na dětská kola. Vyrábí tady jedna z největších amerických firem a prvním rokem také malá česká společnost Beany. Továrna teď kvůli koronaviru stojí – ne proto, že by měla nemocné zaměstnance, ale proto, že má plný sklad a hotové výrobky nemá kam dávat. Země je totiž v karanténě a život v Manile se zcela zastavil. Z přístavu neodjíždějí lodě a není možné odsud dostat vyrobené zboží.

Nováček na poli dětských kol

Jedny z posledních kontejnerů, které se tady dostaly na moře, obsahovaly dětská kola české firmy Beany. Čtyři z pěti. „Ta situace je strašně složitá, ale já jsem v ní měl vlastně velké štěstí,“ popisuje Roman Blažek, majitel společnosti, která vyrábí dětská kola, snowboardy a lyže. „První kontejner už máme doma, druhý dorazí začátkem dubna, další během dubna,“ říká Blažek. Jak dodává, už teď má 85 procent objednávky vyprodáno.

Roman Blažek vyrábí ultralehká kola první rokem. Specializuje se pouze na děti. V jeho firmě pracují tři lidé a veškerou výrobu má právě na Filipínách – pro svůj první rok objednal dva a půl tisíce kol.

Některé značky pro děti ale teď mají se zásobováním problémy. „Máme zprávy typu, že někomu nedodaly to, co měly, nebo že nám dojde méně zboží, než jsme si objednali. Nikdo z výrobců to nechce říct přímo, ale upozorňujeme zákazníky, že rozhodně nebudou všechny barvy a všechny značky,“ říká Eva Šenkyříková ze společnosti Neobyčejně.cz, která lehká dětská kola prodává.

Celý řetězec v cykloprůmyslu narušil koronavirs. Některé závody jsou nebo byly uzavřené, některé – jako třeba teď Filipíny – ovlivnila karanténa.

Pivo v hospodě, kolo v obchodě

„V Číně koronavirus navázal na třítýdenní volno spojené s čínským Novým rokem. Výroba se tak prodloužila o měsíc až dva. Ovlivní to hodně firmy, které kola skládají v Evropě. U nich záleží, jak jsou zásobované díly. Po Evropě žádné neseženou,“ říká Martin Havlena, majitel firmy, která vyrábí kola Author. Sám má všechna kola na skladech a spíš než nedostatek dílů řeší jiný problém.

„Kola máme, ale nemáme komu prodávat. Kolo na internetu si z 99 procent nikdo nekoupí. Jako na pivo chtějí lidé do hospody, pro kolo chtějí do obchodu,“ popisuje Havlena s tím, že otázka je i to, kam se český trh s koly po znovuotevření obchodů posune. Na jednu stranu totiž mohou lidé trávit dovolenou v Česku a pak budou kola potřebovat, na druhou stranu při finančních problémech je investice do kola jednou z prvních, které oželíte.

Stejně to vidí i prodejci elektrokol. Ani ta si po internetu nikdo nekoupí. Jakub Ditrich z firmy Ekolo.cz proto teď zkouší nový obchodní koncept: po Praze zájemcům doveze tři kola na vyzkoušení.

Proměna výroby

Současná situace bude mít vliv na výrobu kol a komponentů i v příštích letech. Podle Havleny už teď probíhá velký přesun výrobních firem z Číny do Vietnamu.

Roman Blažek z Beany navíc upozorňuje na další změnu. „Jeho filipínský výrobce“ po něm už teď chce předobjednávku na kola na příští léto. To je o několik měsíců dříve než v předchozím roce.

Doporučované