Článek
O kolik přichází v současné podobě lockdownu česká ekonomika? Hlavní ekonom společnosti Deloitte David Marek to pro SZ Byznys vypočítal.
„Na základě dat, která už máme o vývoji ekonomiky v loňském roce, se dá odhadnout, že jeden den lockdownu toho typu, které jsme zažívali loni v březnu a dubnu, stál českou ekonomiku necelé tři miliardy korun denně. Letos na podzim nás podle mého odhadu stál jeden den zhruba 1,7 miliardy korun a aktuálně přichází česká ekonomika zhruba o dvě miliardy korun,“ říká Marek.
30 miliard za tři týdny
Přehledně vyčísleno – aktuální třítýdenní lockdown vyjde českou ekonomiku na 30 miliard korun. Jenže už teď zaznívá, že tři týdny nemusí stačit.
Vicepremiér Havlíček připustil, že ani po této době se nejspíš nedočkáme otevřených obchodů, premiér Andrej Babiš ve Sněmovně prohlásil, že se nebude rozvolňovat ani po konci lockdownu, ještě předtím v rozhovoru pro MF Dnes řekl, že k rozhodnutím, co bude dál, se Česko dostane po Velikonocích. V případě, že by se zastavil i průmysl, tak by se denní ztráty minimálně zdvojnásobily.
Už teď přitom zastavená ekonomika a vyplácení kompenzací přišlo na půl bilionu. „Když vezmu i ty loňské ztráty a odhadnu ztráty za první dva měsíce letošního roku, tak se pravděpodobně pohybujeme nad hranicí pěti set miliard korun ztraceného HDP a bohužel stejná suma patrně platí také pro nárůst státního dluhu,“ říká Marek s tím, že nárůst dalších ztrát bude přímo úměrný rozvolňování.
Rozpočet může dopadnout jakkoliv
I poté, co se otevřou obchody a restaurace, budou totiž tratit třeba pražské hotely a firmy v cestovním ruchu. „Ekonomické ztráty budou stále v řádu stovek milionů denně. A až se opravdu vrátíme do normálního života, mnoho odvětví bude asi vypadat úplně jinak než před pandemií. Myslím si, že někde už ani nedojde k návratu do původního stavu,“ dodává Marek.
To se podepíše i na kondici státního rozpočtu, ten může podle ekonoma dopadnout prakticky jakkoliv. „Záležet bude na tom, jak dlouho bude současná situace trvat. Pokud vše skončí do poloviny roku, vejdeme se do těch 500 miliard korun nejspíš bez problémů. Pokud bychom v létě a na podzim měli čelit dalším vlnám, tak se obávám, že může přijít i větší než půlbilionový deficit.“
K „řeckému scénáři“ má sice Česká republika stále hodně daleko, jako společnost však každopádně přicházíme o obrovskou sumu peněz, které jsme mohli někam investovat. „Jsou to peníze, za které se mohla spravit dopravní síť v České republice. Peníze, které jsme mohli investovat do vědy, výzkumu, školství nebo zdravotnictví. Tyto investice budeme muset odložit o několik let,“ dodává Marek.
Pokud by kilometr hypotetické dálnice stál průměrně 250 milionů, pak by se za prostředky ztracené během tří týdnů lockdownu dalo postavit 120 kilometrů – jinými slovy by se za tyto peníze dala postavit například D35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí.