Článek
Jak jsou na tom čeští muži s módou? Podle Ladislava Blažka se jejich úroveň hodně zlepšila. Zatímco v 90. letech spíš než módu řešili drahá auta, ze kterých pak vystupovali „nesmyslně špatně” oblečení muži, dnes je to jiné. „Ponožky v sandálech už moc vidět nejsou, aspoň ve městech ne,“ dodává Blažek.
A kolik obleků by měl mít každý muž ve skříni? „ Každý muž by měl mít smoking, protože ten moc nepodléhá módním trendům, takže jeho životnost je dlouhá. Pak záleží na frekvenci používání. Pokud muž chodí v obleku každý den, tak by jich měl mít ve skříni minimálně deset,“ říká Ladislav Blažek.
Zkoušení bez oblékání
Jeho zákazníci módu sice vybírají na internetu, ale nakupují v kamenných prodejnách. A právě ty chce proto firma významně proměnit. „Zákazníci se můžou posadit a třeba se podívat na tabletu na ‚Lookbook’, který máme online. Tam si outfit vybrat a nechat si ho přinést do kabinky,“ popisuje Blažek.
Tím ale plány nekončí. „Děláme přípravu, abychom v určitou chvíli mohli propojit nové technologie a jednoduchým způsobem začlenit do interiéru,“ říká Ladislav Blažek s tím, že jedním z prvků bude i elektronická zkušební kabina. „Outfit si zákazník bude moci na sobě prohlédnout, aniž by si ho vyzkoušel. To přijde, je to otázka několika let – myslím si, že první vlaštovky by mohly být za 3, za 5 let,“ říká Blažek.
Zahraniční expanze díky webu
Kromě toho teď společnost chystá mezinárodní web, který jí pomůže dostat se na další trhy. Spustí ho příští rok. Nejprve se chce zaměřit na skandinávské země, kde zákazníci za módu utrácejí nadstandardně, cílí ale i na Rumunsko či Irsko. „Svět on-linu nezná hranic,“ říká zakladatel firmy Ladislav Blažek.
Mezinárodní web firma intenzivně připravuje už dva roky, spustí ho v roce 2020. Země, ve kterých by se jí s evropským webem mohlo dařit, si vytipovala také díky drobné sondě: Sledovala, jak nakupují cizinci v její kamenné prodejně na pražském Václavském náměstí.
Do pěti let miliarda
V loňském roce firma Ladislava Blažka utržila 577 milionů korun a letošní rok by měl být podobný. „V loňském roce jsme měli poměrně značný nárůst – o 15 %. Po prvním pololetí letošního roku byl nárůst kolem 4 procent, ale u nás vždy rozhoduje třetí a čtvrtý kvartál,“ říká Blažek s tím, že do pěti let by firma chtěla utržit miliardu.
Blažek Praha
Firma Blažek Praha je největší oděvní firmou na trhu. V loňském roce měla tržby 577 milionů korun. Zaměstnává 187 lidí. Dvojkou je podle sdružení ATOK koncern Pietro Filipi s tržbami 486 milionů korun a 223 zaměstnanci. Třetí příčka pak patří společnosti Koutný z Prostějova, která zaměstnává 104 lidí.
Dámská kolekce nebude
Dámská kolekce k tomuto číslu ale nepomůže. Tu Ladislav Blažek přidat nechce, i když by si ji zákazníci přáli. „Poptávku slyšíme ze všech stran, nicméně dámská móda je jiná kategorie. My jsme specialisti na pánskou módu a nechceme tříštit síly. Rozhodně v následujících 5 letech to nebude,“ říká Blažek.
Ladislav Blažek
V době, kdy Ladislav Blažek končil Strojírenskou fakultu ČVUT, založil, jak sám říká, „fashion startup“. Sklad měl v garáži, sídlo v obývací pokoji. Jeho první úspěšný oblek byl ze směsi vlny, polyesteru a lycry.