Hlavní obsah

Proč roušky nepřepraví česká letadla? Číňané mají všechna povolení, říká Tvrdík

Foto: Profimedia.cz

Ministr vnitra Jan Hamáček se ve středu obrátil na politické špičky Šanghaje, které pomohly se znovuotevřením linky na trase Praha-Šanghaj pro společnost China Eastern Airlines.

V příštích týdnech mají proudit mezi Českem a Čínou zásoby respirátorů a roušek. Mělo by jít až o čtyři pravidelné týdenní spoje. Původně se na operaci měly podílet i české stroje společnosti Smartwings. Ty ale řadu dní marně čekají v Rusku na povolení létat do Číny. Teď je nahradila společnost China Eastern. Mají všechna povolení a jsou tam doma, popisuje důvody předseda česko-čínské obchodní komory Jaroslav Tvrdík.

Článek

Pokud vše půjde podle plánu, do neděle by na českých letištích mělo přistát zhruba 1500 kubíků materiálu. Dvě třetiny z toho doveze obří ukrajinský letoun Ruslan, zbylou část pak dva stroje čínských aerolinek China Eastern. V příštím týdnu by Česká republika měla získat dalších zhruba 2750 kubíků zboží. Půjde o tuny roušek, respirátorů, ochranných brýlí, obleků či rukavic.

V dalších týdnech má mít Česko zajištěné čtyři pravidelné spoje, které budou převážet zásoby ochranných pomůcek. To se povedlo vyjednat v průběhu posledních hodin. Služby bude zajišťovat čínská společnost China Eastern. Jeden let vyjde zhruba na deset milionů korun, pobrat by měl zhruba 350 kubíků ochranného materiálu.

Mezitím byla znovuotevřena linka Praha-Šanghaj pro společnost China Eastern. Tato trasa se přitom před několika týdny rušila. Ministr vnitra Jan Hamáček se v osobním dopise obrátil na stranického tajemníka Šanghaje Li Qianga s prosbou o administrativní posvěcení pro otevření pravidelné letecké linky do Prahy.

„Li Qiang je jedním z mých nejbližších přátel v Číně od roku 2012,“ řekl Seznam Zprávám exministr obrany a šéf česko-čínské obchodní komory Jaroslav Tvrdík. Otevření trasy pro China Eastern je podle něj důležité kvůli čínským celníkům.

Foto: Archiv Seznam Zprávy

Ministr vnitra Jan Hamáček požádal o pomoc s otevřením letecké trasy z Šanghaje tamního politického šéfa Li Qianga.

„China Eastern má výhodu, že má vše. V Šanghaji je doma, zná celníky. Díky tomu Česká republika nemusí žádat o žádné speciální povolení. Jen v příštím týdnu přepravíme do republiky 2750 kubíků materiálu. To by bylo 55 letadel společnosti Smartwings, která se o transport měla původně starat. To by bylo nemožné vyřídit administrativně i finančně,“ uvedl Tvrdík.

V prvotních plánech českého Ministerstva vnitra figurovala česko-čínská společnost Smartwings jako hlavní dopravce. Jejich dopravní letouny by pobraly po 50 kubících zboží. „Chtěl bych ale Smartwings moc poděkovat. Udělali, co mohli. Ostatně, v této společnosti vlastní poloviční podíl skupina Citic, kterou v Česku zastupuji,“ dodal Tvrdík.

Smartwings již má své letouny v ruském Novosibirsku, kde marně čekaly na vyřízení čínské bezpečnostní certifikace - z důvodu, že tato společnost v minulosti do Číny nelétala, a musela si tak nyní projít složitým úředním kolečkem. Dvě letadla společnosti Smartwings by přesto měla do Česka dopravit ochranné pomůcky.

Foto: Archiv Seznam Zprávy

Jaroslav Tvrdík považuje politického lídra Šanghaje Li Qianga za svého přítele.

Pro přepravu roušek a respirátorů z Číny do Česka byl také potřeba sklad pro nakoupený materiál. Ten jako dar zajistila skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera.

V příštích dnech by část dopraveného materiálu z Číny měla proudit i do sousední Bratislavy. „V příštím týdnu půlku letadla poskytneme Slovensku. Na české úřady se obrátila i vláda Bosny a Hercegoviny, ale to už nezvládneme. Bude to vlastně takový česko-slovenský letecký most do Prahy,“ dodal Tvrdík.

Doporučované