Hlavní obsah

Zastaralé zkoušky v autoškole i bodový systém. Důvody, proč rostl počet mrtvých na českých silnicích

Důvody, proč rostly počty mrtvých na silnicích: starý zákon pro autoškoly, chybějící systém a lidský činitel.Video: Petr Švihel, Seznam Zprávy

Během loňského roku zemřelo na českých silnicích 565 lidí, nejvíce za poslední tři roky. Podle expertů chybí ucelený systém a zákony jsou zastaralé.

Článek

Nedaří se tak naplňovat národní plán, podle kterého bychom se do roku 2020 měli v počtu mrtvých a těžce zraněných během dopravních nehod dostat na průměr Evropské unie.

Konkrétně by měl počet usmrcených na silnicích v roce 2020 klesnout na 333 a těžce zraněných na 2122.

Jde o cíl v rámci takzvané Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011–2020, který byl znovu s úpravami schválen na konci února 2017, tedy v době, kdy už byl přes dva roky ministrem dopravy Dan Ťok.

Pro rok 2018 bylo tímto dokumentem stanovené, že by mělo zemřít na silnicích maximálně 393 lidí a těžce se zranit 2328. Cíl se nenaplnil ani v jednom ohledu. Zemřelo 565 lidí, tedy o 172 více, a těžce zraněno bylo 2464, tedy o 136 více.

Jenomže plán se nedaří plnit už několik let. Například v počtu mrtvých se nedaří cíl dodržet od roku 2013. U těžce zraněných je to nadějnější – kromě letošního roku a roku 2016 jsou ve stanoveném limitu.

Podle dopravních expertů Česko zaspalo a důvodem, proč se nedaří snižovat počet mrtvých na silnicích, je komplexní problém.

„Nemáme vytvořený ucelený systém řízení bezpečnosti silničního provozu. Chybí koordinace mezi jednotlivými resorty, ale i mezi centrálou, kraji a obcemi,“ říká Roman Budský, dopravní expert.

Tisková konference policie k nehodám na silnicích v roce 2018.Video: Seznam, Seznam Zprávy

Řadu let se mluví o předělání bodového systému, poslední změna proběhla v srpnu 2011. I policie připouští, že je třeba systém modernizovat. Ministerstvo dopravy podle nejnovějšího vyjádření chce návrh změn poslat do mezirezortního řízení do konce tohoto měsíce. O návrhu se ale na ministerstvu mluví několik let.

Dopravní expertka Stanislava Jakešová upozorňuje, že zastaralá je i legislativa pro autoškoly. „Z hodných chlapečků se tam v uvozovkách vychovávají vrazi,“ říká s nadsázkou Jakešová.

Aktuální znění zákona je z poloviny roku 2000. Jeho kořeny ale sahají podle expertů daleko hlouběji do minulosti.

„Způsob přípravy a zkoušení řidičů máme zakotvený hluboko v šedesátých letech minulého století, svět nám utekl, příprava je velice neefektivní,“ dodává Roman Budský.

Ministerstvo dopravy se brání. Zásadní vina je podle Besipu, který má koordinovat a vyhodnocovat dopravní bezpečnost, hlavně na straně účastníků. „Samozřejmě se na tom podílí celý systém, tak jak je nastavený, ve finále ale lidský činitel tvoří 60 procent příčin nehod,“ říká Tomáš Neřold, pověřený řízením Besipu.

Doporučované