Článek
Reklamní leták s módními novinkami řetězce Lidl pro začátek letošního roku nevyvolal jen nadšené reakce zákazníků. Facebooková stránka Proti projevům nenávisti nashromáždila mnoho pobouřených a v některých případech nepokrytě rasistických projevů, které se akce Lidlu týkají.
Lidl i jiné řetězce modely tmavé pleti využívají často, a to nejen ve svých mateřských nebo dalších zemích, ale také v České republice. Tentokrát reklamní leták vyvolal nezvyklý ohlas. (Na leták se můžete podívat )
Autoři příspěvků se například ptají, proč firma na letácích v České republice nepoužívá české modely.
Jiní pak řetězci oznamují, že kvůli kampani s modelem tmavé pleti přišel o zákazníka. Další se diví, proč firma v reklamě takového modela využila, když to dosud nedělala.
Sarkasmus a ironie
Kromě kritických reakcí na adresu Lidlu se ale objevila i řada takových, které rasistické útoky ironizovaly.
„V reklamním letáku jsem si přečetl, že prodáváte tmavý chléb, černý čaj a arabskou kávu! Každý slušný Čech ale ví, že správně je pouze světlý chleba, bílý čaj a bílá káva. Udělejte s tím něco, nebo si u vás vlastenci už nic nekoupí a zbudou vám tak všechny buřty, knedlíky a pivo!!!“ reaguje například člověk vystupující pod jménem Martin Benda. (V původní verzi článku jsme nesprávně uvedli, že M. Benda patřil ke kritikům řetězce Lidl. Za nepřesnost se omlouváme, pozn. red.)
K příspěvkům odsuzujícím rasistické útoky se pak přidali i další. „Všem, co se nelíbí černoch na letáku. Běžte ven, je tam bílo,“ vzkázal Ondřej Chudý.
Lidl neustoupí, naopak
Odpověď Lidlu pro jednu z tazatelek na sociálních sítích byla v porovnání s často vulgárními výrazy kritiků uměřená. „Jsme v Evropě 21. století, kde spolu soužijí různé rasy. A protože Lidl najdete také po celé Evropě, nevidíme rozdíly. Čím více ze světa totiž poznáte, tím větší toleranci vůči jiným máte. Proto jsou naši modelové ze všech koutů světa."
Řetězec pak oznámil, že rozhodně nemá v plánu leták stahovat.
„Vzhledem ke skutečnosti, že Česká republika je součástí Evropy, ve které žijí lidé různých národností i různé barvy pleti, považujeme modelky a modely v našich reklamních letácích za naprosto v pořádku," napsala Seznamu mluvčí Lidlu Zuzana Holá.
Dodala, že stejný postup s využitím mezinárodních podkladů pro kampaně hodlá firma využít i v budoucnosti.