Hlavní obsah

Proč jsou telefony pořád dražší? Důvod překvapí

Foto: Profimedia.cz

Takto vypadá nový telefon od Samsungu.

Ceny elitních výrobců mobilních telefonů letí strmě vzhůru. Za poslední tři roky u některých firem o více než čtvrtinu. Co je pravým důvodem raketového růstu? Analytik ze společnosti Counterpoint Research zná odpověď.

Článek

Společnost Samsung v úterý v San Franciscu odhalila světu nový skládací smartphone Galaxy Z Flip. Názorná ukázka telefonu probíhala bez problému do chvíle, než Rebecca Hirstová, vedoucí marketingu ve společnosti Samsung, oznámila cenu. Telefon s cenovkou 1380 dolarů (více než 31 tisíc korun) vyvolal u publika smíšené reakce.

Ač se cena modelu může zdá nadhodnocená, nejde zdaleka o nejdražší smartphone, který společnost nabízí. Například Samsung Galaxy S20 Ultra ve verzi s 512 GB pamětí stojí v přepočtu téměř 37 tisíc korun.

Představení Samsungu tak upozorňuje na nový trend v mobilním průmyslu, kdy výrobci směřují daleko nad limit peněženky běžného spotřebitele.

Během posledních několika let se dá přehledně sledovat, jak ceny elitních výrobců letí raketově nahoru. Vždyť ještě v roce 2017, kdy americká firma Apple přišla s modelem iPhonu X, fanoušci nakousnutého jablka zírali nad cenovkou necelého tisíce dolarů (23 000 Kč).

O tom, že ceny telefonů jdou vzhůru, svědčí i společnost Motorola, která svůj nový vyklápěcí telefon Razr ohodnotila na 1500 dolarů. Podle odborníků jsou tyto ceny doslova nadhodnocené. Například u tohoto modelu kritizovali plastovou obrazovku, malou baterii a vcelku průměrný fotoaparát, který se s dnešním standardem nemůže rovnat.

Pohled odborníků však nadšené (a možná i trochu nostalgické) zákazníky nezastavil, protože ještě před spuštěním prodeje byla společnost nucena posunout datum zahájení prodeje kvůli příliš vysoké poptávce.

„Preference spotřebitelů směřují zejména k tomu, aby se technologie dostaly na špičkovou úroveň,“ řekl Maurice Klaehne, analytik společnosti Counterpoint Research, CNN Business.

Otázkou však zůstává, proč výrobci tolik zdražují. Podle analytika Klaehneho je důvodem vysoké ceny dlouhá doba používání jediného výrobku, tedy fakt, že spotřebitelé nové smartphony nemění dostatečně rychle. „Zejména u společností Apple a Samsung je vidět, že spotřebitelé nekupují mobilní zařízení příliš často,“ uvedl analytik. „Firmy proto hledají způsoby, jak maximalizovat svůj zisk.“

Související témata:

Doporučované