Článek
4k rozlišení, 120 FPS, raytracing, miliony polygonů, 200Hz obnovovací frekvence – hry dneska vypadají naprosto realisticky. Letmým pohledem na hráčův monitor si nemůžete být jistí, jestli se dotyčný nedívá na skutečný fotbal (FIFA 20) nebo na večerní zprávy (Call of Duty). Přesto se mnoho lidí pokorně (a blaženě) vrací ke hrám 20, 30 i 40 let starým z dob, kdy výpočetní schopnosti tehdejších strojů dnes hravě strčí do kapsy chytré hodinky.
Vyrazili jsme za Prahu do Červeného Újezdu, kde se nachází Arcade Hry, herna a muzeum v jednom. V tuhle chvíli je zde 175 plně funkčních herních automatů. Space Invaders, Arkanoid, Double Dragon, Pacman, Hot Rod, Mortal Kombat, Golden Axe – pokud vám při těchto názvech vbíhají slzy do očí, rozhodně čtěte dále!
Jan Orna je muž, kterému celé království patří. Kde se vzal ten nápad udělat si hernu? „To rozhodnutí přišlo postupně. Ve chvíli, kdy člověk automaty sbírá, hromadí, má nejdřív plné skříně, pak má plnou místnost, pak dům, pak garáž, auta stojí bůhví kde a tak podobně. A já se musel rozhodnout. Buď to všechno začnu rozprodávat, protože to všechno prostě nejde vlastnit fyzicky, nebo to zpřístupníte lidem. Naštěstí se objevil tento nevyužitý objekt,“ říká Orna.
Je pochopitelné, že staré hry ocení veteráni a radostně zavzpomínají, jaké to tenkrát bylo. Ale jak na retro hry reaguje dnešní generace? A pomineme-li snahy staré obrazovky ovládat dotykově, na což tady samozřejmě nejdeh, chodí sem nadšeně hrát i nejmladší. Co za tím vězí? „Určitě možnost fyzického kontaktu se hrou, s ovladačem. Tady mají šanci se dotýkat herního hardwaru, který je rozhodně historický, absolutně unikátn,“ vysvětluje Orna. A pak dodává zásadní věc: „Zájem mladší generace je dán i tím, že ty hry jsou fakt zábavné a fakt dobré.“
Jak se podobné automaty získávají? V dnešní době, kdy jsme zvyklí si na pár kliků koupit cokoliv online, koupím si stejně i herní automat? „Nekoupíš, nejsou, nebudou. Musíš dlouhodobě, několikrát denně sledovat nabídky a doufáš, že něco objevíš. A pak ještě musíš doufat, že prodejce přesvědčíš o tom, že to chce prodat právě tobě," vysvětluje Orna. Navíc v dnešní době lze podle něj získat kvalitní automaty v podstatě jen v USA: „Máme tam síť kamarádů, kteří nám pomáhaji automaty shánět.“
Specifikem je údržba, nakonec si místní tým spravuje věci sám, protože oficiálních servisů na arcade automaty moc není (je jich přesně 0, slovy nula) a součástky jsou podobně raritní jako stroje samotné.
V Arcade Hrách se ale konají i srazy, třeba jako sraz fanoušků Retro Nation. „Je to projekt, který zastřešuje jak videa, tak audia a občas i texty. Věnujeme se starým hrám z osmdesátých, devadesátých let, a i když pro někoho může být retro to, co je deset let staré, tak my většinou saháme ještě dál. Snažíme povídat si o tom, co ty hry ve své době znamenaly, kdo je vyvíjel, jak je vyvíjel, a dát tomu historický kontext, který často chyb,“ říká hlavní organizátr Retro Nation Pavel Dobrovský.
Podle něj lidé tyto starší hry hrají, protože si chtějí zavzpomínat na svoje mládí. „Spousta lidí našeho věku ty hry hrála, když byli náctiletí a dneska už nemají čas hrát, protože mají práci, rodinu, nebo protože už třeba zmoudřeli, na rozdíl od nás tedy, kteří je pořád ještě hrajeme. Nicméně si chtějí připomínat tu klasiku. Jsou to jejich mladá léta, mají s tím spojené určité vzpomínky,“ vysvětluje Dobrovský retro vlnu u starších hráčů. „Ale zároveň i noví lidé, kteří tehdy nehráli, se z nich můžou poučit a dozvědět o tom, jak se hry vyvíjely. Pakliže někdo hraje dneska Assassin's Creed, tak je fajn, když ví, odkud přišel, jaká byla evoluce toho žánru. Podobně jako člověk, který se zajímá o filmy, tak určitě by se měl podívat na černobílé filmy, kde se zase jako nacházely určité techniky, postupy a tak dále,“ dodává.
Na starém hardwaru je navíc krásně vidět, jakým technologickým vývojem prošly počítače za posledních třicet let. A je překvapivé, že i po tolika letech mnoho her naprosto obstojí i na poli hratelnosti. Dobrá hra je prostě dobrá hra. A to dokáží ocenit nejen herní veteráni, ale i ti nejmladší či celé rodiny.