Článek
Dráhy minulý týden zintenzivnily kontroly svých strojvůdců. Generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Miroslav Kupec odmítl, že by za dopravní nehody v poslední době mohlo vyčerpání strojvůdců. „Nejde mluvit o přetížení. Nelze najít společného jmenovatele u množících se nehod,“ řekl Kupec po mimořádném jednání představenstva Českých drah.
České dráhy zaměstnávají přibližně tři a půl tisíce strojvůdců, z nichž takřka polovina každý den vyrazí na trať. Dopravcům v České republice schází asi tři stovky těchto zaměstnanců, jednotlivé společnosti se proto o strojvůdce přetahují. České dráhy nemohou zcela zabránit tomu, aby jejich strojvůdci v době určené pro povinný odpočinek pracovali pro jinou dopravní společnost, přiznal Kupec.
Předseda představenstva Českých drah upřesnil výrok ministra dopravy Dana Ťoka, který v souvislosti s množícími se nehodami zmínil zavedení bodového systému. Podle Kupce vznikne volně přístupná evidence přestupků, která umožní postihovat strojvedoucí, kteří opakovaně porušují pravidla.
Kromě evidence přestupků chtějí dráhy bojovat s chybami strojvůdců především intenzivní kontrolou dodržování pravidel a důsledným školením. Častými prohřešky strojvůdců jsou podle Miroslava Kupce například svačení během jízdy nebo používání mobilního telefonu k jiným než pracovním účelům.
Státní dopravce svoláním mimořádného jednání reaguje na přibývající železniční nehody. Zatím poslední případ se stal v úterý v Brně na hlavním nádraží, kde se srazily dva vlaky. Podle Drážní inspekce bylo 22 cestujících zraněno, záchranáři evakuovali z vlaků 250 lidí. Policie i inspekce nehodu vyšetřují pro podezření z obecného ohrožení, alkohol byl u strojvůdců vyloučen.
České dráhy poprvé reagovaly na nárůst incidentů minulý týden, kdy zpřísnily kontroly práce strojvedoucích. „Kontroloři namátkově vykonávají kontroly přímo při jízdě vlaků a zaměřují se například na styl jízdy a dodržování důležitých bezpečnostních pravidel. Na případné chybné postupy na místě strojvedoucí ihned upozorňují,“ uvedl šéf státního dopravce Miroslav Kupec. Dráhy zároveň chtějí prosadit kontroly, zda strojvůdci ve volném čase místo odpočinku nejezdí u konkurence, což vede k jejich přetěžování.
O situaci na železnici v úterý jednal s osobními dopravci i generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Svoboda.
Počet mimořádných událostí na železnici letos prudce vzrostl, za první dva měsíce jich inspektoři museli řešit už 220, meziročně o čtvrtinu více.