Hlavní obsah

Problémy ve světě luxusu. Světové značky neobjednávají výrobky z Itálie

Luxusní značky snižují objednávky u výrobců v Itálii.Video: Karolína Štuková, AP, Youtube.com

Velké módní domy včetně Louise Vuittona nebo Gucciho za posledních několik týdnů výrazně zmenšily objednávky nového zboží. To dopadá zejména na Itálii, která je posledních několik dnů pod zámkem.

Článek

Globální dopad viru COVID-19 se každým dnem zvyšuje, protože se šíří po celé Asii, Tichomoří, Evropě, na Středním východě a v Americe. Pro miliony lidí na celém světě je tak v současné době obvyklý rytmus života totálně přehozený. To se týká také průmyslu s luxusními výrobky.

Luxusní módní dodavatelské linky se tento týden ponořily do nejistoty, protože italská vláda vyhlásila celou Itálii za ohroženou zónu. Co znamená karanténa, si už o několik dní dříve vyzkoušely klíčové výrobní provincie včetně Bergama, Cremony a Brescie, které musely svůj provoz a produkci alespoň částečně omezit už dříve. Právě z těchto oblastí pochází více než 60 procent italské textilní a oděvní výroby, zatímco výrobci koženého zboží a šperků více na jihu jsou zatím zasaženi jen nepatrně.

Podle informací agentury Reuters mají desítky italských dodavatelů textilního a koženého zboží problémy se zakázkami. „Pro Gucciho jsme vyráběli kolem 800 až 1 000 kabelek měsíčně. V únoru jsme vyrobili už jen 450 a v březnu zatím nemáme objednávku ani jednu,“ sdělil majitel jedné z firem, která dodává luxusní výrobky.

„Aktuálně nemáme objednávky ani na duben nebo květen,“ dodal ředitel výrobny. Provoz společnosti byl z tohoto důvodu pozastaven a zaměstnanci dostali neplacené volno. Stejně jako ostatní dodavatelé, které reportéři agentury Reuters zpovídali, firma nechtěla uvést jméno z obav ze ztráty potenciálních objednávek.

Jiný dodavatel koženého zboží a kabelek v Benátkách hlásil 30procentní propad objednávek od francouzského koncernu LVMH Louis Vuitton. Podle dalších výpovědí snižují své objednávky také značky jako Prada nebo Ferragamo.

Z plusu do minusu

Koronavirus se negativně projeví v celém segmentu luxusních výrobků. Například analytik ze společnosti Jefferies Flavio Cereda snížil odhadované prodeje segmentu, letos už podruhé. Nyní analytická společnost očekává pokles prodeje o tři procenta při současných směnných kurzech, zatímco v předchozí prognóze pracovala s růstem o jedno procento. „Dlouhodobé narušení hospodářské činnosti může mít za následek problémy s dodavatelským řetězcem pro většinu značek,“ dodal Cereda.

Některé luxusní značky pocházející přímo z Itálie do boje proti viru investovaly nemalé peníze. Například Giorgio Armani daroval celkem 1,25 milionu eur nemocnicím v Miláně a Římě. Darované peníze zamířily také do Institutu civilní ochrany.

Doporučované