Článek
Globální dopad viru COVID-19 se každým dnem zvyšuje, protože se šíří po celé Asii, Tichomoří, Evropě, na Středním východě a v Americe. Pro miliony lidí na celém světě je tak v současné době obvyklý rytmus života totálně přehozený. To se týká také průmyslu s luxusními výrobky.
Luxusní módní dodavatelské linky se tento týden ponořily do nejistoty, protože italská vláda vyhlásila celou Itálii za ohroženou zónu. Co znamená karanténa, si už o několik dní dříve vyzkoušely klíčové výrobní provincie včetně Bergama, Cremony a Brescie, které musely svůj provoz a produkci alespoň částečně omezit už dříve. Právě z těchto oblastí pochází více než 60 procent italské textilní a oděvní výroby, zatímco výrobci koženého zboží a šperků více na jihu jsou zatím zasaženi jen nepatrně.
Podle informací agentury Reuters mají desítky italských dodavatelů textilního a koženého zboží problémy se zakázkami. „Pro Gucciho jsme vyráběli kolem 800 až 1 000 kabelek měsíčně. V únoru jsme vyrobili už jen 450 a v březnu zatím nemáme objednávku ani jednu,“ sdělil majitel jedné z firem, která dodává luxusní výrobky.
„Aktuálně nemáme objednávky ani na duben nebo květen,“ dodal ředitel výrobny. Provoz společnosti byl z tohoto důvodu pozastaven a zaměstnanci dostali neplacené volno. Stejně jako ostatní dodavatelé, které reportéři agentury Reuters zpovídali, firma nechtěla uvést jméno z obav ze ztráty potenciálních objednávek.
Jiný dodavatel koženého zboží a kabelek v Benátkách hlásil 30procentní propad objednávek od francouzského koncernu LVMH Louis Vuitton. Podle dalších výpovědí snižují své objednávky také značky jako Prada nebo Ferragamo.
Z plusu do minusu
Koronavirus se negativně projeví v celém segmentu luxusních výrobků. Například analytik ze společnosti Jefferies Flavio Cereda snížil odhadované prodeje segmentu, letos už podruhé. Nyní analytická společnost očekává pokles prodeje o tři procenta při současných směnných kurzech, zatímco v předchozí prognóze pracovala s růstem o jedno procento. „Dlouhodobé narušení hospodářské činnosti může mít za následek problémy s dodavatelským řetězcem pro většinu značek,“ dodal Cereda.
Některé luxusní značky pocházející přímo z Itálie do boje proti viru investovaly nemalé peníze. Například Giorgio Armani daroval celkem 1,25 milionu eur nemocnicím v Miláně a Římě. Darované peníze zamířily také do Institutu civilní ochrany.