Článek
Banky i nebankovní poskytovatelé půjček v těchto dnech pomalu vstupují do tvrdé reality. Jak moc se prohloubí jáma, do které padají dlužníci ve zpoždění se splácením svých půjček, bude jasnější nejdřív za měsíc. Poradce České bankovní asociace Vladimír Staňura ovšem podotýká, že jáma teď není v porovnání s minulostí nijak hluboká.
„Ještě v roce 2015 byly nesplácené spotřební nevýkonné úvěry domácností na hodnotě přes 12 procent. Stav k 30. září 2020 je 4,1 procenta,“ říká. Hypoteční úvěry mají svoji „delikvenci“ tradičně nízkou. Na rekordních hodnotách přes 3 procenta byly naposledy v roce 2014. „K 30. září jsou na 0,82 %. Tato hodnota je jedna z nejnižších v Evropě,“ upozorňuje Staňura.
Z finančních institucí jako jeden hlas zní: víc budeme vědět na konci listopadu. Už teď si ale dělají kvalifikované odhady, s jakým výpadkem splátek mají počítat. Buď se jim dlužníci ozývají sami, nebo je banky aktivně kontaktují s dotazem a návodem, co dělat, pokud jejich finanční problémy přetrvávají.
„Drtivá většina našich klientů má splatnost v druhé polovině měsíce. Zatím čerpáme pouze zkušenosti ze Slovenska, kde se ukazuje, že po skončení splatnosti má problém 10 až 15 procent případů odkladů,“ informovala za největšího nebankovního úvěráře Home Credit mluvčí Linda Bilal.
Podobné cifry předpovídají i v České spořitelně, která je jedničkou na bankovním trhu podle počtu klientů. Banka úderem půlnoci na 1. listopadu ukončila zbylou necelou polovinu z celkových 78,6 tisíce odkladů úvěrů v objemu 72 miliard.
„Očekáváme, že problémy s opětovným splácením může mít 10 až 15 procent klientů, kteří v říjnu využívali moratorium,“ uvedl za Českou spořitelnu její mluvčí Filip Hrubý.
Komerční banka u těch, kterým už odklad skončil, nezaznamenala větší míru „delikvence“. Soudí, že někteří z nich si jen zapomněli znovu nastavit trvalý příkaz na účtu. „Naplňují se tak předpoklady, že v této fázi se u retailových klientů do prodlení dostane přibližně 10 procent a asi pětina klientů firemních,“ konkretizoval mluvčí Michal Teubner.
Pokud se započítají i klienti, jejichž odklady skončily před pár dny, procento fyzických osob s přetrvávajícími finančními problémy podle banky dosáhne asi 15 procent, u firem to bude zřejmě třetina.
Na Raiffeisenbank se podle její mluvčí Petry Kopecké s žádostí o další řešení aktuální situace obrátí maximálně pětina klientů, kterým končí moratorium.
Mezi drobnou klientelou půjde napříč trhem primárně spíš o ty, kteří splácejí spotřebitelské úvěry spíš než hypotéky. Z firemního segmentu pak půjde hlavně o firmy z oblasti cestovního ruchu, pohostinství a ubytování, a to zejména v Praze. Dál zábava, automobilový průmysl, prodejci automobilů, doprava. Nejkřehčí segment z hlediska obnovení splácení jsou malí podnikatelé, kteří nemají takovou možnost absorbovat negativní dopad propadu ekonomiky.
Jaké další úlevy banky nabízejí
Česká spořitelna je připravená dál prodloužit odklad splátek na čtvrt roku. Dalším řešením je snížení splátek: u drobných klientů až o 80 procent maximálně na 6 měsíců. „Retailoví klienti, kteří nebyli v žádném prodlení se splátkami v roce 2020 a aktuálně nemají negativní záznam v registrech dlužníků, nebudou v souvislosti s využíváním individuálního odkladu splátek označeni tzv. negativním zápisem v registrech dlužníků. V případě firemních klientů bude potenciální uvedení v registrech dlužníků záležet především na individuálním posouzení jejich finanční situace,“ dodal k tomu Hrubý.
I v ČSOB lze jednat o změně parametrů splácení, u hypoték se dá odložit jen splátka jistiny, úroky bude třeba platit dál.
Také klienti skupiny Moneta mohou požádat o další tříměsíční pozastavení splácení svých půjček včetně poplatků a pojistného. „Podle současných bankovních předpisů jsme povinni zveřejňovat všechny restrukturalizace v úvěrovém registru, což může mít vliv na poskytnutí případných půjček či úvěrů v budoucnu. Rádi bychom proto touto cestou naše klienty vyzvali, aby ještě předtím, než požádají o restrukturalizaci své půjčky, využili pojistné plnění svého pojištění schopnosti splácet, pokud toto pojištění mají sjednáno,“ doplnila mluvčí skupiny Zuzana Filipová.
Air Bank se rozhodla odklady splátek nabídnout aktivně a byznysově to využít. Nabízí každoroční dvouměsíční splátkové prázdniny pro půjčky sjednané do konce letošního roku. Jde jak o nové úvěry, tak půjčky převedené z jiných institucí nebo sloučení stávajících dluhů.