Článek
Minimálně první rok po zavedení elektronických dálničních známek budou muset policisté a celníci „dohonit“ každého neplatiče a udělit mu pokutu přímo v provozu.
Jak už Seznam Zprávy upozornily, v Česku na rozdíl od Slovenska, zatím nebude fungovat automatizovaná kontrola, kdy stacionární kamera vozidlo černého pasažéra nasnímá a vygeneruje všechny náležitosti k udělení pokuty. Jde o systém, který je řidičům znám v případě radarů měřících rychlost.
České e-viněty mají začít fungovat od letošního 1. prosince. Ministerstvo dopravy nyní - tři měsíce před tím - uvádí, že s automatizovanou kontrolou do budoucna sice počítá, ale má to problém.
Technicky sice bude podle ministerstva systém na automatizovanou kontrolu nachystán už při svém startu, potíž je však s tím, jak odlišit auta vezoucí invalidy.
Lidé s postižením za jízdu po po dálnicích platit nemusí a problém je, že v Česku je osvobození pojato poměrně široce, nevztahuje se k jedinému autu.
„Pro plně automatizovanou kontrolu by bylo nezbytné zásadním způsobem změnit přístup k osvobození od zpoplatnění pro osoby s průkazem ZTP a další. Je vždy závislé na tom, zda je ve vozidle přítomna osoba, na níž se osvobození od zpoplatnění vztahuje,“ říká mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Lukašík.
Ministerstvo prý ale počítá s tím, že v další fázi provozu systému bude automatizovaná kontrola zavedena. „Vybudovaný systém automatizovanou kontrolu umožňuje a po změně zákona ji bude možné spustit s minimálními dodatečnými náklady, “ doplnil mluvčí.
Podle současného znění zákona o pozemních komunikacích mohou v Česku dálnici zdarma využívat nejen přímo vozidla hendikepovaných osob (s průkazkou ZTP a ZTP/P), ale i vozidla jejich blízkých, pokud zdravotně postiženého zrovna po dálnici přepravují. Přímo v provozu je policista schopen poměrně snadno zkontrolovat, že auto osobu s nárokem na osvobození skutečně veze, ale kamera toto rozlišit nedokáže.
Jen jedno auto?
Na Slovensku, kde mají e-viněty už od roku 2016, je to tak, že osvobození se u hendikepovaných vždy vztahuje pouze na jedno auto, nikoliv na vícero. A toto konkrétní auto je třeba do systému řádně zaregistrovat.
Touto cestou se bude muset nejspíše vydat Česko. Mluví o tom i Václav Krása, předseda Národní rady osob se zdravotním postižením.
O celé věci prý již opakovaně jednal i s ředitelem Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňkem Hořelicou. Podle Krásy by lepším řešením asi bylo, kdyby stát osobám se zdravotním postižením dal peníze na pořízení dálniční známky, ale odhaduje, že by to bylo politicky neprůchodné. Fakticky by šlo o další mandatorní výdaj.
„Bude tedy nejspíše nutné, aby každý držitel ZTP nebo ZTP/P nahlásil registrační značku jednoho auta, které bude osvobozeno. To je trošku omezení a zhoršení oproti současnému stavu, ale jiná varianta patrně nepřichází v úvahu,“ říká Krása pro Seznam Zprávy.
Zdůrazňuje ale, že pro příští rok se v tomto směru ještě nic měnit nebude. „Nicméně, tak jak jsme o tom mluvili s panem ředitelem Hořelicou, do roku 2022 to už musí být vyřešeno. A my určitě chceme, aby nový elektronický systém byl plně funkční. Nejsme ti, kdo by tomu chtěli bránit,“ dodává Václav Krása.
Kontrola bude prý efektivnější
Dokud se celý problém nevyřeší, budou mít čeští policisté a celníci s naháněním neplatičů patrně o dost více práce než v jiných zemích, kde už e-viněty zavedly. A otázkou je, zda černých pasažéřů oproti současnosti nakonec ještě nepřibude.
Ministerstvo dopravy si je ale jisté, že kontrola placení bude posílena, byť ještě nebude automatizovaná. Muži zákona mohou provoz sledovat buď přes stacionární kamery, osazené na mýtných branách, nebo přes mobilní kamery, které budou vozit s sebou v autech. Společně s tabletem, skrze který se napojí na systém e-známek.
„Kontrolní místa se určitě výrazně rozšíří. Hlídky už nebudou muset kontrolovat auta pracně vizuálně, například dalekohledy, ale budou mít okamžitě on-line přehled o všech vozech ve vybraném úseku a budou mít možnost sledovat úhradu poplatku přímo v provozu na komunikacích, na odpočívadlech a parkovištích. Tato opatření kontrolu výrazně zefektivní,“ soudí mluvčí ministerstva Tomáš Lukašík.
Redakce se dotázala i ředitele celorepublikové dopravní policie Jiřího Zlého, zda změna papírových dálničních známek za elektronické, bez spuštění automatizované kontroly, bude pro práci jeho lidí vůbec přínosem.
„Jelikož Policie ČR z pravidla nekomentuje vládní či poslanecké návrhy a nezasahuje do legislativního procesu, tak se prosím obraťte na gestora této problematiky, který návrh zákona předkládal,“ reagoval Zlý vyhýbavě. I on ale vysvětil, jak zatím bude kontrola probíhat.
Někdejší šéf Ředitelství silnic a dálnic Pavol Kováčik, který dříve působil ve vedení obdobné instituce na Slovensku, nechápe, proč problém s vozidly invalidů nebyl vyřešen dříve.
„Nepovažuji to za nic zásadního a nepřekonatelného. Když to šlo na Slovensku, proč ne tady? Výsledkem celé elektronizace a digitalizace zatím bude pouze to, že si lidé nebudou muset známku lepit na čelní sklo, ale principiálně vše zůstává při starém, což vidím jako promarněnou příležitost,“ říká k českému modelu kriticky Kováčik.