Hlavní obsah

Pro politiky je dokončení D1 před volbami důležité téma, připouští šéf ŘSD

Foto: ČTK, ČTK

Politika je politika a politici jsou od toho, aby prodávali své úspěchy, glosuje zájmy ministrů Radek Mátl.

Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic, nezastírá, že modernizace posledních úseků D1 byla urychlena po naléhání vládních činitelů. Nebude to mít vliv na kvalitu, tvrdí.

Článek

Šturmování na dálnici D1, kde se nyní modernizují poslední čtyři úseky v celkové délce čtyřiceti kilometrů, má politický podtext.

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl v rozhovoru pro Seznam Zprávy připouští, že slavnostní otevření dálnice má být o dva týdny uspíšeno (tak, aby se stihlo ještě před volbami) i s ohledem na přání ministra dopravy za hnutí ANO Karla Havlíčka.

Je nutné termíny dokončení modernizace D1 tak šponovat jen proto, aby se otevření stihlo ještě před volbami?

To není úplně o tom, že bychom to šponovali. Takto jsou nyní nastaveny harmonogramy i se zhotoviteli a stihnutelné to je. Máme se zhotoviteli podepsané i dodatky ke smlouvám.

Dokončují se ještě čtyři úseky, nejvíce práce ale zjevně zbývá v části Devět křížů - Ostrovačice, kde staví firma Metrostav Infrastructure. I tam to lze pořád stihnout?

Samozřejmě, tam je ten problém asi největší. V letošním roce se tam totiž dělají obě dvě poloviny dálnice, což znamená velký objem práce. První polovina se zvládla vcelku bez problémů. Teď na té druhé dělají cementovou stabilizaci, jakmile ji budou mít, pokládka cementobetonového krytu je otázka asi pěti dnů. Když tam s těmi stroji vjedou a bude dobré počasí. Nesmí pršet.

Když bude nějak stabilní počasí po dobu pěti dnů, jsou schopni to položit. Potom je tam ještě 30 dnů na zrání a další úpravy krytu. Takže je to stihnutelné tak, aby do konce srpna byl celý kryt hotov se vším všudy, aby se na tom úseku v září mohla začít dělat poslední pátá etapa, kdy se pracuje hlavně ve středním dělícím pásu - dodělávají se svodidla, pás se dosypává…

Kdy bylo určeno, že modernizace skončí o předvolebním víkendu 2. a 3. října? I na vašich webových stránkách Nová D1 se stále počítá s uvedením posledního úseku do provozu až po volbách, k 15. říjnu?

Ano, termín 15. října je tam nastaven (po rozhovoru tento termín zmizel - pozn. red.), ale my se to snažíme maximálním způsobem zkrátit. Zhotovitelé řekli, že to jsou ještě schopni urychlit. Čas mohou ušetřit hlavně při té poslední etapě na středním dělícím pásu, jak jsem říkal, naopak předtím to moc urychlit nelze. Každý den a každý týden, o které ty dlouhodobé uzavírky skončí dříve, jistě všichni uvítají.

Nepochybně uvítají, ale musíme se i ptát, jakou roli v tom urychlování sehrávají volby. Zajímá mě, zda to náhodu není vyvoláno jen čistě politickým tlakem. Vy jste něco takového zaznamenal?

Samozřejmě je to i politické téma. Za sebe mohu říct, že se to snažíme zprovoznit v co nejkratším termínu, pokud toho jsou zhotovitelé schopni. Ale je i politickou snahou to zvládnout ještě před volbami. V tuto chvíli je to možné, není to na úkor kvality.

My deklarujeme, že by se to do 2. a 3. října mělo stihnout, nicméně počasí je letos poměrně nevyzpytatelné. Léto není úplně optimální, harmonogramy jsou dosti napjaté, takže se může stát, že to nakonec do toho původního termínu 15. října stejně sklouzne.

Foto: Seznam Zprávy

Poslední čtyři modernizované úseky na D1.

Plníte tedy přání pana ministra Havlíčka, aby to do voleb bylo hotovo?

Byla o tom diskuze – v tom smyslu, že se pan ministr zeptal, jak jsme schopni to zvládnout rychleji. Já jsem říkal, že původní harmonogram byl do poloviny října, ale také, že zhotovitelé to jsou schopni o dva či tři týdny uspíšit. Původně jsme totiž zvažovali, že by uzavírky mohly skončit ještě dříve – už o víkendu 25. až 26. září – což se ale teď ukazuje jako nereálné.

Za mě osobně bude vítězstvím už to, když budeme moci na konci srpna přesunout veškerou dopravu na oba dva standardní jízdní pásy, nebude se už jezdit v jednom pásu v režimu 2 + 2 pruhy, a bude se všude jezdit po nové vozovce. To je pro mě ještě daleko důležitější než to, kdy to celé skončí. Zda to bude 2. října nebo 15. října, je už jedno. Klíčové je, že řidiči začnou jezdit daleko komfortněji a nebude už hrozit, že jakákoliv nehoda zablokuje provoz na celé dálnici.

Pro politiky je ale zásadní, kdy se bude stříhat páska. Zda to bude týden před volbami, nebo týden po volbách, je pro ně dramatický rozdíl.

To, že to pro politiky, pro ministerstvo a pro pana ministra je zajímavé, aby to do voleb bylo, je jistě pravda. Politici jsou od toho, aby prodávali své úspěchy. Nebo byli kritizováni za své neúspěchy.

Také by se ale mohlo stát, že to urychlování bude na úkor kvality dálnice či bezpečnosti stavebních dělníků.

Toto bych nikdy nepřipustil. Aby se zprovozňovalo před volbami a bylo to na úkor kvality a bezpečnosti lidí, do toho by nikdo nešel.

I zhotovitelé vědí, do čeho jdou, dávají desetileté záruky na kvalitu a já věřím, že z jejich strany kvalita dodržena bude. Je pro ně absolutně nepřijatelné, aby za 5 let museli opravovat celou vozovku, když by to stálo šílené peníze.

Jak využijete zkušenosti z osmileté rekonstrukce D1 za plného provozu na jiných dálnicích?

Určitě využijeme. Všichni jsme se za těch několik let hodně poučili, my i zhotovitelé jsme si začali daleko lépe organizovat práci. Když jsme začínali, termíny prací na modernizovaných úsecích byly daleko delší, luxusnější, než je to tomu teď. U posledních úseků jsme to hodně zkrátili, pracuje se daleko intenzivněji. Vidím to do budoucna jako velký přínos pro všechny dálnice.

Mnozí čekají, že oficiálním ukončením modernizace práce na D1 skončí, ale čeká vás ještě náročná rekonstrukce mostu Šmejkalka poblíž Prahy. Proč byla odložena, když před deseti lety tehdejší šéf ŘSD Jiří Švorc mluvil o tom, že jeho oprava je kvůli havarijnímu stavu prioritou?

Já jsme u té modernizace také úplně od začátku, za pana Švorce jsem ji jako vedoucí přípravy dostal na starosti. To bylo v roce 2011.

Zpočátku možná nějaké takové předpoklady byly, ale když jsme se pustili do přípravy, ukázal se u mostu Šmejkalka obrovský problém - že tento most vyžaduje úplně jinou přípravu než klasická modernizace. U modernizace D1 se s Ministerstvem životního prostředí podařilo vyjednat, že to půjde bez procesu EIA a hlavně bez územního rozhodnutí. Takže my jsme byli všude schopni bez výkupu pozemků rovnou zpracovat dokumentaci pro stavební povolení.

U Šmejkalky to takto bohužel nedopadlo a my jsme si museli projít náročným procesem vydání územního rozhodnutí - protože tam se bude muset nejdříve vybudovat provizorní mostní stavba, po níž bude vedena doprava - a museli jsme si projít i složitým majetkovým vypořádáním. Majitelé pozemků vám často nechtějí prodat vůbec nic, protože jim to v 70. a 80. letech vládnoucí strana zabrala a oni se se státem vůbec nemíní bavit. Takže jsme museli některé pozemky velmi složitě vyvlastňovat a de facto to probíhalo podobně jako příprava úplně nové trasy.

Nebojíte se, že náročná oprava Šmejkalky způsobí nové kolony?

Určitý problém to může způsobovat, hlavně v dopravních špičkách, ale je to jen krátké omezení, asi 800 metrů. Nejedná se o několik desítek kilometrů v jednom kuse, jak tomu bylo v době vrcholící modernizace D1. To bylo z pohledu řidičů opravdu šílené, to já chápu. Omezení bylo v jeden čas až na 70 kilometrech. I těch letošních 40 kilometrů je náročných.

Přesto mnoho lidí věřilo, že to martyrium skončí a bude klid.

Veřejnost má možná představu, že už teď na D1 žádné opravy a žádná omezení nebudou, ale tak to není a být ani nemůže. Dálnice dále žije svým životem. Určitě tam bude nějaké reklamační řízení, bude tam stále probíhat údržba, budou tam nehody, po nichž se třeba budou muset opravovat svodidla nebo i vozovka. Vždycky tam byla a stále budou taková místa.

Nehledě na to, že příští rok budeme muset ještě asi opravovat úsek mezi Všechromy a Mirošovicemi, do něhož jsme se zatím pustit nemohli. A chceme také u Brna začít rozšiřovat dálnici na šestipruh. Že by se tedy od října 2021 z Prahy do Brna už jezdilo bez omezení, to říct nemohu, tak to nebude. Dokud nepostavíme novou dálnici i na severu, tedy D35, bude D1 stále přetížená.

Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Vedle dokončení modernizace D1 má být letos zprovozněno šest zcela nových úseků.

Až bude D35 hotova, bude to lepší?

Trošku se nám asi uleví, ale obávám se, že intenzita dopravy mezitím zase trochu povyskočí, tudíž to asi oproti současnému stavu nějaká obrovská úleva stejně nebude. To, co nám D35 „sebere“, zase možná na D1 přibyde s rostoucím provozem. Nicméně severní cesta z Čech na Moravu přes Hradec Králové je klíčová věc.

Bavíme se pořád o modernizaci dálnice D1, nicméně ŘSD má letos otevřít 46 kilometrů úplně nových dálničních úseků. Stále platí, že se je podaří dokončit?

Zatím předpokládáme, že těchto 46 kilometrů nových dálnic bude letos dokončeno. Nic nenasvědčuje tomu, že by to mělo být jinak.

Doporučované