Článek
Reforma bodového systému měla přitvrdit proti pirátům silnic, její příprava se ale zasekla. „Už dnes je jasné, že nezačne platit dříve než v roce 2022,“ sdělil v rozhovoru pro deník Právo ministr dopravy, průmyslu a obchodu Karel Havlíček.
Havlíček se funkce ministra dopravy ujal minulý týden poté, co byl kvůli zakázce k elektronickým dálničním známkám odvolán Vladimír Kremlík. Ten chtěl nový bodový systém předložit vládě v březnu, jeho nástupce teď ale oznámil, že nový systém nebude platit dříve než za dva roky.
Havlíček je už třetí ministr dopravy za hnutí ANO, který se tresty na silnicích snaží řešit. První verzi nového systému vypracoval Dan Ťok už v roce 2018. Sešlo se k ní ale tolik připomínek, že dodnes nejsou vyhodnoceny.
Současný systém platí od roku 2006 a experti ho kritizují jako příliš složitý a s malým preventivním účinkem. Místo dosavadních dvou až sedmi bodů chce Ministerstvo dopravy nově zavést jen dvě kategorie – šest bodů pro ty nejvážnější a čtyři pro relativně méně nebezpečné přestupky.
Pokuty ve správním řízení mají být podle závažnosti přestupků rozděleny do čtyř skupin: 25 až 75 tisíc, 7 až 25 tisíc, 4 až 10 tisíc a 2 až 5 tisíc korun. V případě, že řidič způsobí nehodu, bude mu možné zvýšit pokutu až na dvojnásobek, maximálně však na 100 tisíc korun, popisuje návrh Právo.