Hlavní obsah

Přípravy na nový mýtný systém finišují. Dotknou se 50 tisíc dopravců

Foto: Tomáš Svoboda, Jan Kozel

Platby mýtného budou kontrolovat celníci ve 40 nových autech.

Od prosince začne na českých dálnicích fungovat nový mýtný systém.

Článek

Neděle, dvaadvacátého září, důležitý termín pro všechny dopravce v Česku. Po měsících příprav totiž mohou registrovat nákladní auta nad 3,5 tuny do nového mýtného systému. Po společnosti Kapsch jej bude nově provozovat sdružení firem CzechToll a SkyToll.

Se změnou souvisí také výměna palubních jednotek v kabinách náklaďáků. Díky malým „krabičkám“ budou na dispečinku přesně vědět, jestli má kamion zaplaceno a splňuje všechny náležitosti. „Apeluji na dopravce, ať registraci neodkládají. Dopravců je 52 tisíc a jednotek 450 tisíc, z toho sedmdesát procent využívají zahraničí dopravci," uvedl ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Společně se zástupci Ředitelství silnic a dálnic v pátek převzal čtyřicet nových aut, která budou prostřednictvím celníků kontrolovat platbu mýta. Celníci rozpoznají jak auto, které vůbec nemá palubní jednotku, které neplatí mýto i auto, které platí nižší mýto, než je předepsáno. Kromě celníků poslouží ke kontrole aut také šedesátka bran, nicméně nový systém je satelitní a nahrazuje mikrovlnou technologii.

Celníci loni řešili přes 22 tisíc přestupků dopravců, na pokutách uložili téměř 21 milionů korun.

Hlásit se dopravci mohou na 250 místech, ale také elektronicky. „Pokud se dopravci zaregistrují co nejdříve, vyhnou se pozdějším frontám a čekání. Co je určitě potěší, je, že se mohou registrovat také přes internet na stránkách mytocz.eu,“ sdělil mluvčí CzechToll Miroslav Beneš.

Dopravce pak jednotku dostane bezplatně poštou, vyřízení jednoho auta potrvá pět minut.

Mýtný systém začne nově fungovat od prvního prosince na 1300 kilometrech českých dálnic, od nového roku se přidá také devět set kilometrů silnic první třídy. „S tím samozřejmě, stejně jako řada obcí, nesouhlasíme, ale už s tím nic neuděláme,“ řekl mluvčí asociace nákladních dopravců ČESMAD Martin Felix.

Dopravcům se také nelíbí, že se nově zvýší kauce za užívání palubních jednotek, namísto původních 1500 to bude o tisícovku víc. „Je to jen další zbytečná daň. Nevíme, proč by si dopravce se sto auty měl u státu ukládat čtvrt milionu korun,“ dodal Felix.

Ministr dopravy přislíbil, že bude s dopravci nadále jednat. Zdůraznil, že díky novému provozovateli stát ušetří 2,5 miliardy korun ročně. Očekává se, že stát vybere na mýtném 12 miliard korun ročně.

Mýtný tendr provázely soudní spory, které nadále pokračují. Dosavadní poskytovatel mýtného systému Kapsch napadal rozhodnutí státu, který v tendru upřednostnil nabídku CzechTollu před jeho nabídkou. Nejvyšší správní soud potvrdil správnost kroků antimonopolního úřadu ve prospěch státu teprve před několika dny. Po rozhodnutí krajského soudu se musí antimonopolní úřad znovu zabývat platností nové mýtné smlouvy a zároveň ve stejné věci řeší kasační stížnost Nejvyšší správní soud.

Doporučované