Hlavní obsah

Připoutejte se, prosím. Šéf Airbusu varoval před ekonomickou bouří

Foto: Airbus

Airbus A330.

Evropský výrobce letecké techniky Airbus upozornil své zaměstnance, aby se připravili na potenciálně výrazné propouštění. Bez okamžité reakce na dopady koronaviru je podle šéfa podniku Guillauma Fauryho v sázce přežití firmy.

Článek

V pátek dorazila 135 tisícům zaměstnanců společnosti Airbus zpráva od generálního ředitele podniku. V něm Guillaume Faury nastínil situaci v leteckém byznysu a i těm největším optimistům muselo být jasné, že se stroj Airbus řítí do pořádné turbulence.

„Hotovost nám ubývá nebývalým tempem, což může ohrozit vlastní existenci společnosti,“ napsal Faury. „Musíme teď nutně držet hotovost, obnovit finanční rovnováhu, a tím si zajistit kontrolu nad svým osudem,“ napsal šéf Airbusu.

Airbus za několik týdnů přišel o třetinu obchodů, protože pandemie způsobená šířením koronaviru paralyzovala cestování letadlem. Aerolinky se proto zdráhají přebírat nová letadla.

Co se týče zaměstnanců, firma začala využívat vládních podpůrných programů. Ve Francii tak Airbus poslal domů 3000 pracovníků. „Nyní patrně potřebujeme plán dalekosáhlejších změn,“ napsal Faury.

Podle agentury Reuters, která se odvolává na zdroje z odvětví, by mohla být letos v létě zahájena restrukturalizace podobná té z roku 2007, kdy firma propustila 10 000 lidí. Další zdroje uvedly, že Airbus vyjednává s evropskými vládami o pomoci, včetně státem garantovaných úvěrů. Společnost zvýšila své úvěrové linky, a získala tak „čas na adaptaci a předimenzování“, jak v interní zprávě uvedl Faury.

Společnost 8. dubna oznámila, že výrobu sníží o třetinu, což podle šéfa není zdaleka nejhorší scénář. Dosud Airbus oznámil snížení měsíční výroby letadel z rodiny A320 každý měsíc o třetinu na 40 strojů, aby zabránil hromadění nedodaných letadel. Stroje Airbus A320 mají jednu uličku a většinou se využívají na kratší až střední vzdálenosti.

Airbus také avizoval, že zredukuje počet větších vyrobených letadel z řady A350, a to o 40 procent na šest strojů měsíčně. Nákladních letounů z rodiny A330 Airbus vyrobí jen několik měsíčně, jejich produkce se sníží o více než dvě pětiny.

Podle Fauryho je příliš brzy na to, aby se dalo odhadnout tempo a rozsah oživení výroby. Podle jednoho ze scénářů oživení nastane po krátké a hluboké krizi, podle jiného se poptávka vrátí na úroveň před pandemií až za pět či deset let. Většina analytiků a leteckých společností očekává, že pokles poptávky se potáhne tři až čtyři roky.

„Letecké odvětví bohužel do tohoto nového světa vstoupí slabší a zranitelnější,“ konstatoval Faury.

Airbus má tento týden v plánu zveřejnit výsledky hospodaření za první čtvrtletí. Odrazí se v nich dopady pandemie, kvůli níž aerolinky po celém světě odstavily většinu strojů, bojují o přežití a zastavily také dodávky nových letadel.

A také se v nich objeví již přijaté kroky, kdy se firmě povedlo upravit cash flow a podržet si na účtech zhruba 15 miliard eur. Díky tomu nemusí firma prozatím žádat o záchranu evropské vlády. Pokud se však nedostaví rychlé hospodářské oživení, stejně se tomu nevyhne.

Airbus na žádost o komentář odpověděl, že interní komunikaci nekomentuje. Obchodníci na burzách si však zprávu vyhodnotili a poslaly akcie zhruba o tři procenta do minusu. Dostaly se tak na úroveň před čtyřmi lety, na maximum se přitom dostaly v lednu letošního roku.

Doporučované