Článek
Po 46 dnech přistal na letišti v Letňanech letecký akrobat Roman Kramařík. Ten se v jednomotorové Cessně P210N OK-TGM vydal na cestu kolem světa u příležitosti oslav 100 let od vzniku Československa.
„Právě imatrikulace TGM (na letadle) mne přivedla na myšlenku uskutečnit při stoletém výročí vzniku ČSR oblet světa. Tak trochu pro osvětu, tak trochu z nostalgie, tak trochu z patriotismu. A abychom sobě i světu připomněli, že máme být na co hrdí. Nejen letecky,” uvedl už dřív na webu projektu Kramařík.
Z Letňan odstartoval 25. července a s jednomotorovým hornoplošníkem urazil přes 40 tisíc kilometrů. Jeho trasa vedla přes Srbsko, Izrael, Spojené arabské emiráty, Indii, Thajsko, Filipíny, Japonsko, Rusko, Aljašku, USA, Kanadu, Azorské ostrovy, Británii a Německo.
Čtyřnásobný rekord
Nejdelší etapu představovala cesta z kanadského Halifaxu na Azorské ostrovy, která měřila 3309 kilometrů. Podle záznamů emeritního sekretáře českého aeroklubu a mezinárodního rozhodčího Jiřího Dodala překonal Kramařík už předtím český rekord třikrát: hned na začátku cesty z Bělehradu do Haify (1839 km), v Japonsku při přeletu z Naha do Obihira (2318,1 km) a při letu v USA ze Seattlu do východní Iowy (2477,9 km).
Na cestě se potkal i s řadou krajanů, přijal ho i tibetský duchovní vůdce dalajlama. „Na to budu vzpomínat celý život,” uvedl Kramařík. „Byl to přítel jednoho velkého Čecha, který už bohužel není mezi námi. Požádal jsem ho tedy, zda by se se mnou sešel a zavzpomínal na něj,” přiblížil.
Možná nejkrásnějším zážitkem pro něj ale byl okamžik, kdy se po šesti týdnech znovu dotkl české země. „Nejvíc se teď těším na rodinu a na spánek,” řekl. „Tím, jak jsem letěl pořád na východ, tak se mi zkracovaly dny. V podstatě jsem se tedy dosud pořádně nevyspal,” dodal.
Na cestě se musel několikrát potýkat s nepřízní počasí. „Musel jsem kvůli tomu let posunout celkem dvakrát. Jeden den jsem se zdržel na Aljašce a pak v Halifaxu před přeletem Atlantiku,” poznamenal.
Nevyhnul se mu ani technický problém. Při povinné prohlídce v Thajsku Kramařík zjistil, že má od kamene poškozenou vrtuli, sám ji ale opravil a mohl pokračovat. „To se mi vlastně nikdy od 14 let nestalo. Chvíli jsem se obával, že budu muset vrtuli vyměnit, výrobce ale nakonec doporučil ji jen na místě opravit,” řekl.