Článek
Je jich kolem 200 a mají jedno z nejnáročnějších a nejzodpovědnějších povolání v Česku - jde o dispečery letového provozu. Denně vzdušným prostorem nad republikou provedou několik tisíc letadel, ve kterých sedí tisícovky pasažérů. Chyby se tu nepřipouští.
Podle toho také vypadá jejich pracovní režim a mzda. Po dvou hodinách musí mít hodinovou přestávku. Zaměstnanci Řízení letového provozu (ŘLP) mají průměrně skoro 150 tisíc hrubého a patří dlouhodobě mezi nejlépe placené lidi v Česku.
Jen houšť
Letecký provoz nad Českem navíc houstne. Poslední roky proletí zdejším vzdušným koridorem každý rok přes 800 tisíc letadel - dvakrát tolik, co před 12 lety.
Víc cestují nejenom cizinci, ale i Češi, kterých letos do letadel usedlo o desítky tisíc víc než před rokem. Firmě Travel Service přibylo proti loňsku přes 30 procent pasažérů, Českým aeroliniím přes 20 procent.
Novým fenoménem cest se pro Čechy stala Dubaj, jež se z přestupní stanice stala místem dovolených, na kterou tam míří desítky tisíc lidí.
Na to, kam všude se létá a hlavně, jak se letecká doprava nad Českem řídí i co povolání dispečera obnáší, se podívejte ve videu nad článkem.