Hlavní obsah

Videokonference nesou. Zoom zvýšil za pár měsíců zisk na 300 milionů

Foto: https://pixabay.com/cs

Ilustrační foto.

Koronakrize přinesla raketový růst společnosti, kterou před ní skoro nikdo neznal. Platforma na pořádání videokonferencí Zoom rychle roste a vydělává. I na úkor bezpečnosti svých běžných uživatelů.

Článek

Zoom není žádným nováčkem, vznikl před téměř deseti lety, ale dveře k velkému úspěchu mu otevřela až koronavirová pandemie. Miliony lidí totiž skončily místo v kanceláři zavřené doma a začaly platformu používat na večerní setkání, rodinné rozjímání, studijní účely a byznysové záležitosti.

„Iniciativy práce z domova a na sociální vzdálenost významně urychlily přijetí a provoz na platformě videokomunikací Zoom,“ řekl generální ředitel Eric Yuan pro CNN Business. Dodal, že pandemie měla také za následek velký nárůst počtu bezplatných uživatelů, kteří mohou před výzvou k platbě komunikovat čtyřicet minut.

Obrovský nárůst všeho

Podle společnosti vyletěly její příjmy ve srovnání s loňskem o 169 procent na 328 milionů dolarů. A stačilo k tomu jen pár měsíců. Tedy pár měsíců v karanténě s videokonferencí jako jednou z mála možností, jak schůzovat na dálku. Od začátku roku se tak hodnota akcií podniku ztrojnásobila.

A právě u obchodních zákazníků zaznamenala astronomický nárůst - platformu využívá přes 265 tisíc společností s více než desítkou zaměstnanců, což je o 354 procent více než v předchozím roce. Zoom „nasadil miliony licencí pro nové zákazníky,“ řekl Yuan pro CNN Business.

Zlepšíme se

Jenže nárůst počtu nových klientů, běžných i firemních, nedoprovodila odpovídající bezpečnostní architektura. Firmě se sídlem v Kalifornii řada uživatelů její služby vyčítala nedostatečné šifrování i „zoombombing“, při kterém se trollové vlomí do soukromé „místnosti“ a sdílejí v ní vulgárnosti nebo pornografii.

Společnost se na konci března zavázala k opravám a pozastavení všech nových funkcí po dobu tří měsíců. V této lhůtě se chce zaměřit na posílení ochrany soukromí a lepší zabezpečení. Hodiny tikají a konec června se blíží.

„Během krize jsme s dobrými úmysly otevřeli naši platformu nevídanému počtu prvních uživatelů, aniž bychom plně zvážili výzvy pro ty, kteří nemají plnou podporu IT nebo nezavedli protokoly pro bezpečnost a soukromí,“ řekl Yuan.

...ale ne zadarmo

Neustále zvětšující se Zoom po problémech s bezpečností opravdu plánuje šifrování pro klienty a instituce posílit. Ale jen pro ty, kdo si za to hezky zaplatí. Firma představila své plány spolu s aktivisty za lidská práva a ochranu dětí před sexuálním násilím. Plány se však mohou měnit a je otázkou, zda neziskové organizace na zvýšená bezpečnostní opatření dosáhnou.

Podnik čelí také rostoucí konkurenci větších technologických gigantů jako jsou Facebook, Microsoft nebo Google. Všichni bojují o kořist, jež se pravděpodobně ještě zvětší.

Podle nedávné zprávy výzkumné firmy Global Market Insights, se trh videokonferencí zvýší ze 14 miliard dolarů v loňském roce na 50 miliard dolarů do roku 2026.

Zoom se však drží. Společnost předpovídala tržby na další tři měsíce mezi 495 miliony a 500 miliony dolarů. Stále však není jasné, kolik uživatelů zůstane věrných novým pořádkům po tom, co se zase vrátí do kanceláří.

Navíc skoro třetina příjmů společnosti pocházela od menších zákazníků, kteří se rozhodli spíše pro měsíční smlouvu než dlouhodobý závazek, řekla pro CNN finanční ředitelka Kelly Steckelbergová s tím, že některé z těchto zákazníků by mohla společnost ztratit.

Doporučované