Článek
Češi brouzdající po e-shopech si zvykají na drobné nepříjemnosti s výpadky dodávek. Na naskladnění některého zboží, třeba elektroniky nebo výrobků do domácnosti, čekají marně už několik týdnů.
Mnohem víc ale pandemie zatápí českým průmyslníkům. Jen to není na první pohled vidět. Jak potvrdili v rozhovorech pro SZ Byznys ředitelé a vlastníci mnoha výrobních firem, potýkají se s enormním zdražováním materiálů i růstem cen kontejnerové přepravy.
Ceny námořní přepravy z Asie letos narostly minimálně třikrát na zhruba 12 tisíc dolarů. A na burzách dramaticky rostou ceny materiálů. Železo až o 70 procent, umělé hmoty na dvojnásobek, zdražuje i sklo a další zdroje.
Část zboží kvůli tomu zdraží a pohnout to podle názorů některých ekonomů může i s celkovou inflací, kterou v posledním výhledu z ledna Česká národní banka pro letošek odhadla na zhruba dvě procenta.
„Firmy si nemohou dovolit tento šok nést na svých bedrech. Myslím, že problémy s materiály budou krátkodobé, ale přesto může být inflace vyšší, než jsme si mysleli,“ říká hlavní ekonom Deloitte David Marek.
„Rozhodně to musíme promítnout do cen pro zákazníky. Musíme řešit, jak nahradíme chybějící součástky. Obrovsky se zdražuje sklo, bude to znamenat velké zdražení sprchových koutů,“ popsal ředitel koupelnového impéria Siko Tomáš Vala. Sprchové kouty tvoří asi desetinu tržeb firmy.
Dodal, že u zhruba 10 až 15 procent výrobků v nabídce jsou během roku krátkodobé výpadky v dodávkách. Výrazně podle něj zdražují i IT služby. Všichni chtějí digitalizovat. V průměru se navýšení cen nedá odhadnout. Některé výrobky mohou zdražit o tři, jiné o deset procent, ale některé vůbec, uvedl.
„Ber, nebo nech ležet“
Český výrobce postelí Linet nemůže kvůli nedostatku čipů uvést na trh svůj nový výrobek.
„Máme smart produkt, který jsme chtěli uvést na trh v květnu, a to se nestane. Budeme to muset odložit na září. Je to novinka, která je už sice zabalená a mohli bychom ji začít nabízet zákazníkům, ale na trhu teď nejsou čipy pro wifi připojení,“ říká šéf Linetu Tomáš Kolář s tím, že výrazné zdražení kovů a dalších materiálů ale ovlivňuje i stávající výrobu.
„Obrovský pohyb na trhu komodit je jeden z důsledků covidu. Železo – vylétlo až o 70 procent a naše postele jsou zhruba ze 70 procent právě ze železa. Týká se to i dalších komodit. Hliníku, plastů. Částečně na to budeme muset reagovat a částečně to pokryjeme z našich zdrojů.
Podobné starosti má dodavatel do autoprůmyslu Isolit Bravo. „Začíná to být dost náročné. Už se nebavíme o cenách, je to položené buď ber, nebo nech ležet,“ popsal Kvido Štěpánek, majitel společnosti. „Nárůst cen plechů je za posledních pár dní opět o deset procent. A to zdražovali před dvěma měsíci,“ dodává s tím, že firma ale vyšší ceny musí akceptovat. Jinak by materiál nedostala.
To potvrzuje i Jiří Hlavatý, majitel firmy Juta. Ceny materiálů – zejména netkaných textilií, ze kterých jeho firma vyrábí – vyrostly o desítky procent. „Výrobní linky po celém světě, které dříve vyráběly z polypropylenu netkané textilie pro různá použití, dnes uspokojují hlavně vysokou poptávku po rouškách, respirátorech, ochranných oděvech i jednorázových podložkách na postelích,“ říká majitel Juty Jiří Hlavatý.
Podle Davida Marka ceny umělých hmot vyskočily kvůli mrazům a blackoutu v americkém Texasu, který je jednou z globálních výrobních kapacit na plasty. To se rázem projevilo na cenách v obalovém průmyslu, automotive i stavebnictví, kde se umělé hmoty využívají jako izolace.
Železná ruda je na globálních trzích nejdražší za deset let. Výrazně rostly ceny oceli v Indii a v Číně, která je hlavním producentem. K prudkému skoku došlo i loni v červnu, když se paralyzovaná světová ekonomika dala do pohybu a poptávka po oceli oproti době před covidem vzrostla o 90 procent. Do cen se promítlo i odstavení některých dolů kvůli karanténám.
Na začátku pandemie se ceny průmyslových kovů propadly. Překvapivě rychle ale začaly růst nad předkrizové hodnoty. Třeba měď podražila za rok o více než 80 procent a její cena je nejvyšší od roku 2011. Silně zdražil i hliník a nikl, ale tyto kovy začaly v únoru zlevňovat.
„Jelikož se předpokládá, že po konci pandemie zažijeme silný ekonomický růst, tak se poptávka po průmyslových kovech zvyšuje, což je doprovázeno růstem ceny. Děje se tak dříve, než bývalo v předchozích krizích obvyklé,“ popsal analytik makléřské firmy BH Securities Štěpán Křeček. Ropa se letos stala jedním z nejvýnosnějších aktiv.
„O desítky procent nahoru jdou ceny mosazi a oceli, které jsou pro nás hlavním výrobním materiálem. Ve finále jsou ale pohyby směrem k zákazníkovi zřejmě jen v jednotkách procent,“ uvedl Jan Galda, ředitel závodu Assa Abloy v Rychnově nad Kněžnou, kde se vyrábí cylindrické vložky značky FAB.
Nahoru jdou i ceny bavlny, látek a polymerů. „Materiály z EU jsou nedostatkové. A když jsou, extrémně zdražují. Naši dodavatelé zvyšují ceny o 7 až 25 procent. Pro letošní rok to už musíme absorbovat, ale budeme to muset přenést do cen na příští sezónu,“ plánuje ředitel Botas František Nestával. Dražší jsou například syntetické materiály a kůže, materiály na podšívky, vrchy, krasoobuv. Botas hodně vyrábí z pravé kůže.
Zakladatel módní firmy Blažek, která prochází reorganizací, potvrdil zdražení merino vlny do pěti procent. Ceny navýšila asi třetina italských dodavatelů. Podle Ladislava Blažka je růst neobvyklý, ale cenovky přelepovat nechce.
Výpadkům zboží čelí také prodejce hudebních nástrojů Kytary.cz „Bestsellery nám pořád chybí, poptávka je veliká kvůli problémům ve výrobě. Někdy vypadne výroba čipu nebo jiných komponent,“ řekl spolumajitel Vladimír Myslík. Také kvůli zvýšení cen kontejnerové přepravy e-shop některé položky zdražil o 10 až 15 procent.
Poptávku živí Čína a Bidenův balíček
Ceny surovin rostou mimo jiné díky vysoké globální poptávce, kterou pohání rychlé zotavování čínské ekonomiky. Nová vlna zakázek by měla přijít i z USA, kde se prezidentu Bidenovi podařilo prosadit schválení jednoho z největších balíků na podporu ekonomiky v historii země v hodnotě 1,9 bilionu dolarů.
V námořní přepravě krom chybějících kontejnerů doznívá na týden zablokovaný Suezský průplav. „Svět stojí a padá s kontejnerovou námořní přepravou. V debatách o globalizaci se málokomu vybaví, jak je tato doprava důležitá. Ceny se od začátku letošního roku závratně zvýšily a s tím roste i přepravovaný materiál,“ říká ekonom Marek.
Služby na rozdíl od zboží by v Česku podle něj zdražit neměly. „V případě služeb je zásadním nákladem lidská práce. V české ekonomice to bude mít velmi limitovaný dopad,“ dodal.