Hlavní obsah

Přichází nová doba, v níž z vás bude BankID. Bezpečí ale nebude zadarmo

Foto: Pixabay.com

Díky službám firmy Bankovní identita, která sdružuje většinu tuzemských bank, budou moct zákazníky na dálku identifikovat například telefonní operátoři, dodavatelé energií, internetové obchody, pojišťovny apod.

U zavádění bankovní identity se může opakovat to, co jsme zažili u platebních karet. Pro menší obchody byly terminály drahé, stejně tak může být pro některé firmy moc vysoká cena za ověření identity zákazníka na dálku.

Článek

Podpis smlouvy během několika vteřin, zákazník se nemusí ani zvednout ze židle. Tak vypadá využívání bankovní identity v praxi ve fintechu Mall Pay, který nabízí při placení v e-shopech tzv. odloženou platbu. Výsledky jsou slibné: z 2500 klientů, kteří si zřídili některý z nových produktů, jich dvě třetiny využily právě možnost ověření pomocí bankovní identity. Třetina volila jinou cestu: poslat fotku své občanky nebo podepsat smlouvu, kterou doručil kurýr.

„Myslel jsem si, že to budou chtít využít všichni, ale je vidět, že lidé k bankovní identitě nemají ještě důvěru, musíme jim to hodně vysvětlovat,“ popisuje pro SZ Byznys své zkušenosti šéf Mall Pay Adam Kolesa.

Pro firmy znamená využití bankovní identity při identifikaci klienta větší bezpečnost, snížení administrativy, urychlení nákupního procesu. Pro jejich zákazníky zvýšení pohodlí – nemusí nikam chodit nebo fotit svoje doklady, pořád dokola vypisovat své identifikační údaje.

Bankovní identitu je možné v Česku využívat od ledna, zatím ale jen klienti České spořitelny, ČSOB a Komerční banky a jen ve styku s úřady. V kontaktu se soukromými firmami – telefonními operátory, dodavateli energií, internetovými obchody, pojišťovnami apod. – se budou moci bankovní klienti (už většiny) tuzemských bank na dálku identifikovat od června. Vše půjde přes akciovou společnost Bankovní identita a její produkt se bude jmenovat BankID.

Možnost využít technologii ověření identity zákazníka prostřednictvím jeho banky ale existuje už nějakou dobu. Jde o tzv. bankovní vizitku, tedy zjednodušenou formu dálkové identifikace určenou primárně pro sázkové kanceláře, které musí sázející identifikovat v rámci boje proti praní špinavých peněz.

Sazka identifikaci na dálku nabízí od roku 2018, současné řešení plánuje vyměnit za BankID. „Slibujeme si od toho primárně zapojení dalších bank,“ uvedl mluvčí společnosti Petr Týbl. Fortuna identifikaci prostřednictvím bankovní vizitky nabízí od loňského ledna. I tato sázková kancelář hodlá podle svého mluvčího Petra Šraina nasadit Bank ID, hned jak to půjde.

Právě toto řešení od loňského října využívá i fintech Mall Pay. Aby Mall Pay naplnil pravidla identifikace pro potřeby boje proti praní špinavých peněz, bankovní vizitku doplnil ještě o produkt společnosti CRIF.

Na rozdíl od chystaného řešení BankID je kvůli bankovní vizitce nutné si každou banku nasmlouvat zvlášť, navíc každá si účtuje jiné poplatky. A ty jsou – ve srovnání s nedávno zveřejněným ceníkem Bank ID – mnohdy o dost vyšší. „Máme smlouvy s Českou spořitelnou, ČSOB, Komerční bankou, Air Bank a Monetou. Za jedno ověření si účtují od 100 do 400 korun,“ uvedl Adam Kolesa. „Byly i banky, které to nabízely za tisícovku, s těmi nespolupracujeme,“ doplnil.

„Cena (stávající bankovní vizitky – pozn. red.) je vždy stanovována individuálně, zejména na základě předpokládaného odběru služby. Částky se pohybují v rozmezí 120 až 300 korun za jedno provolání služby „Předání dat“, která svým rozsahem odpovídá nejvyšší variantě služby Identifikace od BankID,“ sdělil za ČSOB její mluvčí Patrik Madle.

Cenová bariéra

BankID se bude nabízet v různých balíčcích, podle rozsahu o klientovi poskytovaných údajů. „V rozsahu identifikace, který potřebujeme, nás jedno ověření vyjde na 80 korun. To už se blíží ceně, která ekonomicky dává smysl,“ říká Kolesa. „Pro nás je to na hraně, ale mohla by to být bariéra pro firmy, které mají nižší marži,“ upozornil.

Fintech byl podle Kolesy ochoten akceptovat vyšší cenu za ověření, protože chtěl technologii otestovat jako službu pro zákazníka. „Přitahuje to lepší klienty, kteří se třeba nechtějí domlouvat s kurýrem. Je u nich lepší konverze, tedy pravděpodobnost, že nakonec podepíší smlouvu,“ vysvětluje. Navíc společné řešení pod hlavičkou Bankovní identity, a tedy předpoklad snížení ceny za ověření, bylo na dohled.

Samotná aktivace BankID přijde na 30 tisíc korun. Její tvůrci původně v ceníku uváděli 12 tisíc, ale, jak vysvětluje ředitel Bankovní identity Filip Haeringa, práce na projektu „jsou náročnější, než se předpokládalo“. Firmy si budou moct vybrat buď roční, nebo dvouleté předplatné, kde pak za identitu uživatele zaplatí jen jednou, bez ohledu na to, kolikrát se uživatel během předplaceného období přihlásí. Nebo budou platit jednorázově vždy za každé přihlášení. To ocení firmy, které si neumí dopředu spočítat, jak bude služba bankovní identity u nich využívaná.

Pak se dá ještě na měsíční bázi za 15 tisíc korun přikoupit servis, který zaručí, že služba bude na 98,6 procenta fungovat ve chvíli, kdy jí bude chtít zákazník využít. To budou využívat například e-shopy v předvánoční špičce.

Firmy budou muset nejdřív zjistit, který balíček budou potřebovat, aby splnily všechny legislativní požadavky, což může být pro některé právní oříšek. „V současné chvíli firmy analyzují legislativní potřebu formy identifikace nového zákazníka ve svém oboru podnikání. Ta bude následně směrodatná pro volbu správného tarifu úrovně ověření, vycházejícího z ceníku společnosti Bankovní identita a.s.,“ potvrzuje Petr Řezníček ze společnosti MONET+, dodávající technické řešení pro poskytování i konzumaci bankovní identity.

Využívání bankovní identity bude pro nositele identit, tedy bankovní klienty, zdarma. Platit Bankovní identitě budou právě třetí strany, tedy soukromé firmy, které budou chtít své zákazníky takto na dálku ověřovat. Bankovní identita a. s. pak bude jednotlivým bankám platit za poskytnutí konkrétních identit. Podle ředitele Bankovní identity Filipa Haeringa nemohou jednotlivé akcionářské banky ovlivňovat ceny produktu.

Doporučované