Článek
Suezský průplav zůstává zablokovaný obřím nákladním plavidlem, jeho uvolnění je zatím v nedohlednu. Téměř 400 metrů dlouhá kontejnerová loď Ever Given blokuje průplav spojující Středozemní a Rudé moře již od úterý.
Snahy o vyproštění lodě, kterou přirovnávají k newyorskému mrakodrapu Empire State Building, stále pokračují. Včera se záchranářům podařilo pohnout se zádí a kotvou, na dnešek se plánují další dva pokusy o uvolnění. Situace se může podle správy Suezského průplavu výrazně změnit v pondělí, kdy má vlivem jarního přílivu voda v průplavu stoupnout až o 45 centimetrů. Pokud se expertům nepodaří plavidlo uvolnit s pomocí tažných člunů a odstraněním náplav, nastoupí stovky dalších dělníků. Bude se odčerpávat palivo a jeřáby začnou vykládat kontejnery, jichž na palubě lodě může být až 20 tisíc.
#ExpressExplained | The Suez Canal remains blocked and the latest reports from people familiar with rescue efforts suggest that will take until at least Wednesday.https://t.co/Hx5YqZcLL4
— Express Explained (@ieexplained) March 28, 2021
Peter Berdowski, generální ředitel společnosti Boskalis, jehož sesterská firma SMIT Salvage pomáhá expertnímu týmu, se domnívá, že uvolnění plavidla Ever Given může trvat „dny až týdny“. Podle některých médií jedna z největších nákladních lodí na světě může blokovat Suez až do středy.
Zablokování průplavů a následné peripetie týkající se vyproštění lodi významně ovlivnily světový obchod, přičemž podle amerických médií každý další den znamená ještě větší ztráty. Na uvolnění vodní cesty čeká několik set lodí, každý den prodlevy znamená ve světovém obchodu ztrátu téměř 200 miliard korun.
A giant container ship remained stuck sideways in Egypt’s Suez Canal for a fifth day Saturday, as authorities made new attempts to free the vessel and reopen a crucial waterway whose blockage is disrupting global shipping and trade. https://t.co/H6WUf9hvQ4
— WNCT (@wnct9) March 28, 2021
Desítky plavidel, včetně velkých nákladních lodí, tankerů přepravujících ropu a plyn a lodí pro přepravu hromadného nákladu vytvořily velkou zácpu. V horní části kanálu uvázlo 97 plavidel, ve střední části čeká 23 plavidel a ve spodní části 108 plavidel, píše agentura CNBC s odkazem na dopravní mapy na webových stránkách MarineTraffic.
Podle listu The New York Times se kvůli pozastavení dopravy některé lodě rozhodly pro trasu kolem mysu Dobré naděje, což plavbu nejen značně prodlouží, ale i prodraží. Tato alternativní trasa na jižním cípu Afriky může trvat o dva týdny déle. Podle CNBC ropné tankery Cheniere a Shell také mění obchodní trasy, aby se vyhnuly Suezskému průplavu.
Proč je Suezský průplav tak důležitý?
Podle šéfa správy průplavu Usáma Rabía každý den zablokovaného kanálu znamená pro Egypt ztrátu ve výši až 14 milionů dolarů. Specializovaný časopis Lloyd's List denní ztráty v celosvětovém obchodu vyčíslil na 5,1 miliardy dolarů (113,1 miliardy Kč) ve směru nákladu mířícího západním směrem a na 4,5 miliardy dolarů v opačném směru. To znamená, že blokování zadržuje každý den zboží v hodnotě 9,6 miliardy dolarů, tedy 400 milionů dolarů za hodinu (téměř 9 milionů korun).
Jak uvádí stanice CNN, syrské ministerstvo ropy a nerostných surovin uvedlo, že zablokování Suezu „znemožnilo dodávky ropy do Sýrie a zpozdilo příjezd tankeru přepravujícího ropu a ropné deriváty“, informovala agentura SANA.
„Cílem podobného kroku je zaručit základní služby pro Syřany, jde o fungování pekáren, nemocnic, komunikačních center a dalších důležitých institucí,“ uvádí SANA s odvoláním na místní ministerstvo.
Kromě ropy a spotřebního zboží jako oblečení, nábytek či automobilové díly lodě převážejí dobytek. Evropský ředitel nevládní organizace Animals International Gabriel Paun varoval, že pokud se situace v příštích několika dnech nevyřeší, tisíce zvířat přepravovaných na plavidlech mohou být v ohrožení.
„Tato nehoda způsobila velké potíže různým stranám a předpokládáme, že by bylo možné požadovat náhradu škody,“ řekla pro CNN Yumi Shinohara, zástupkyně vedoucího správy plavidel japonské společnosti, která loď vlastní. „Momentálně se zaměřujeme na vyproštění lodi, a tak nevíme podrobnosti o tom, kdo jaké odškodnění dostane,“ uvedla Shinohara. Ta také dodala, že diskutovat o tom je příliš brzy, protože nejdřív je potřeba obří loď uvolnit.
LOOK: New satellite images show the #EverGiven stuck sideways in the Suez Canal on Saturday.
— Bloomberg Quicktake (@Quicktake) March 27, 2021
Authorities are preparing to make two new attempts to free the vessel when the high tide goes down, with the help of tugboats
📷: @Maxar pic.twitter.com/cllPDhnMbR
Suezský průplav je místem, kudy proudí 12 procent světového obchodu a každý den od časného rána jím v konvoji propluje průměrně 50 lodí. Ročně průplavem projede zhruba 18 tisíc lodí. 193 kilometrů dlouhý a 22 metrů hluboký průplav spojuje Středozemní moře s Rudým mořem. Od srpna 2015 se otevřelo rozšíření průplavu, což lodím umožňuje obousměrnou plavbu.