Článek
Nejdražší obraz poválečné tvorby. Praha od Oskara Kokoschky se před pár dny v aukci prodala za více než 52 milionů korun a vyhoupla se na třetí místo v žebříčku českých aukčních rekordů za dvě plátna od Františka Kupky. Na konci května pak jediná aukce vynesla dohromady 250 milionů korun, kdy hlavní položkou bylo dílo Šero v pralese malířky Toyen.
„Tyto rekordní prodeje jsou jen špička ledovce. Nejlukrativnější investice se odehrávají v nižších řádech. Méně známí malíři s cenami třeba do půl milionu korun se mohou v budoucnu významně zhodnotit,“ říká Jan Kašpar z Galerie Art Praha.
Kromě exponovaných jmen, jako je už zmíněná Toyen, nebo třeba Emil Filla, zaznamenávají aukční síně ještě jeden trend. O řád levnější obrazy překonávají v dražbách vyvolávací cenu třeba i sedminásobně. Nedávno se takto prodala díla Jana Preislera nebo Josefa Šímy.
Čím to, že Češi stále více sázejí na investice do umění? Zajímá je příběh obrazu, nebo jsou to čistě vykalkulované investice? A jak se „vyrábí“ komerčně úspěšný umělec? Podívejte se v byznysovém pořadu nahoře.