Článek
Plzeňská Škoda patří k českému národnímu průmyslovému dědictví. Skoro 160 let stará fabrika proslavila ruce a mozky českých dělníků a techniků ještě za rakousko-uherské monarchie. Její zásluhou se prvorepublikové Československo pyšnilo pozicí největšího vývozce zbraní v tehdejším světě. A ještě v dobách socialismu byla evropsky významným výrobcem kolejových vozidel.
Hodnotu Škodovky odhadovali analytici ještě před pár lety na 30 až 50 miliard korun. Nejbohatší Čech Petr Kellner ale za ni zaplatí podle dostupných informací sotva deset miliard. Zato jí slibuje provozní úvěr jako záchrannou finanční injekci, kterou fabrika nutně potřebuje.
Jak si ve Škodovce vedli manažeři a finančníci, kteří stáli u její privatizace a před sedmi lety se oficálně stali jejími vlastníky? A co privatizaci předcházelo? Sledujte v první části analýzy Zuzany Kubátové ve videu nahoře.
I přes nouzi o kapitál je dnes Škodovka v mnohem lepším stavu, než když se v roce 2002 privatizovala. Český průmyslový klenot se totiž po sametové revoluci dostal během několika let hned dvakrát na pokraj bankrotu. A když se počátkem tisíciletí prodával do soukromých rukou, dostal za něj stát jen 350 milionů korun. Zato privatizátoři Škody získali v dalších letech z továrny desítky miliard.
K historii Škodovky a její privatizaci se vracíme ve druhé části škodovácké analýzy níže. Sledujte nový díl ekonomického čtrnáctideníku Peníze, nebo život.