Článek
„Brutálně mě vytrhli ze světa, který jsem znal. Odtrhli mě od mé rodiny, mých přátel a okolí… A od Renaultu, Nissanu a Mitsubishi,” prohlásil Ghosn s odkazem na své bývalé zaměstnavatele.
Pětašedesátiletý exšéf uvedl, že byl v Japonsku vyslýchán „až osm hodin denně bez přítomnosti právníků“. „Bude to horší, když se prostě nepřiznáš, říkal mi opakovaně vyšetřovatel,“ řekl Ghosn. Kritizoval též vyšetřovatele za to, že mu neumožnili „několik měsíců“ kontakt s rodinou. Do Libanonu utekl podle svých slov proto, aby chránil rodinu a očistil své jméno.
Tvrdí, že stíhání v Japonsku je komplotem, který měl za cíl odstranit ho z vedení automobilky Nissan, protože se snažil o užší integraci této japonské firmy s automobilkou Renault. Také podle Ghosnových právníků měl být odsunut z vedení, aby svými snahami neohrozil nezávislost firmy Nissan, jedné z vlajkových lodí japonského průmyslu.
Carlos Ghosn je architektem dlouholeté francouzsko-japonské automobilové aliance Renault–Nissan, do které se v roce 2016 zapojila také automobilka Mitsubishi.
Po svém zatčení v listopadu 2018 byl postupně odvolán z čela správních rad všech tří členských podniků aliance. V Japonsku je obviněn z několika trestných činů, mimo jiné z toho, že nepřiznal všechny příjmy a že zneužil firemní peníze.
Útěk jako z filmu
Na tiskové konferenci také prohlásil, že ji nepořádá proto, aby světu prozradil svou cestu na svobodu. Což je škoda.
Okolnosti Ghosnova útěku z Japonska nicméně velmi podrobně popsala agentura Bloomberg. Její text by klidně mohl sloužit jako osnova scénáře pro filmové zpracování dramatu bývalého muže č. 1 konglomerátu Nissan–Renault–Mitsubishi.
Ghosn se na celou akci velmi dobře připravil, do karet mu nahrálo načasování, ale řada věcí se mohla ošklivě (pro Ghosna) pokazit.
O to víc troufalost jeho akce dráždí představivost – japonské úřady totiž prominentního podezřelého sledovaly doslova na každém kroku. Jeho domácímu vězení předcházely měsíce strávené ve vazbě, z toho celý čtvrtrok na samotce. Od svého prvního zatčení v listopadu 2018 prošel několika celami a s manželkou mluvil od dubna 2019, kdy mu vyšetřovatelé sdělili už čtvrté obvinění, pouze dvakrát, a to za přítomnosti právníků.
Vzpruhou se pro Ghosna stalo propuštění na kauci, byť za neustálého dohledu úřadů. Vlastní „očka“ na něj nasadila i samotná automobilka Nissan. Proti tomu se však Ghosnovi právníci ohradili a donutili Nissan k ústupu.
A do toho přišly oslavy Nového roku, které i u Japonců představují svátky klidu, takže se pravděpodobnost laxnějšího přístupu přece jen zvyšuje. Dobrý čas pro pokus o útěk…
Samotná akce, která proběhla až neuvěřitelně hladce, vyžadovala měsíce plánování – otázkou zůstává, jak moc se na něm podílel sám Ghosn, když ho hlídali na každém kroku.
Muž se třemi pasy
Velký exšéf mohl po světě cestovat se třemi pasy, protože je občanem Brazílie, Francie a Libanonu, kde nakonec zakotvil. Konexe v Libanonu také využil pro plánování útěku přes půl planety. Podle Bloombergu se totiž na celé akci podílel Michael Taylor – Američan s barvitým příběhem zahrnujícím ochranu mocných osob, ropných polí Blízkého východu, spolupráci s americkou FBI i obvinění z několika federálních zločinů, kterého osud zavál také do Libanonu.
V zemi, kde se kříží obchodní stezky i politické vlivy z celého Blízkého východu, na sebe tito muži nemohli nenarazit. Ghosn tady totiž vyrůstal a díky svému úspěchu platí za svého druhu národního hrdinu.
Střih… 29. prosince ráno přistává na letišti Kansai u břehů japonské Ósaky soukromé letadlo Bombardier Global Express s doletem zhruba 11 tisíc kilometrů. Na jeho palubě sedí Michael Taylor a jeho spolupracovník George-Antoine Zayek, v zavazadlovém prostoru se nacházejí dvě velké černé bedny.
O něco později se zhruba 500 kilometrů severovýchodním směrem otevírají dveře domu v tokijské čtvrti Roppongi, v nich stojí Carlos Ghosn s kloboukem na hlavě a lékařskou rouškou přes obličej, což je v asijských zemích zcela běžný doplněk šatníku. Sedl do šinkanzenu, dojel z Tokia do Ósaky, nasedl do taxíku a ubytoval se nedaleko letiště v hotelu.
V dalším dějství sehrají hlavní roli dvě velké černé bedny, podle některých médií schrány na hudební nástroje. V jedné z nich se musel Ghosn ukrývat před celní a pasovou kontrolou, protože ani místa vyhrazená pro privátní lety nejsou těchto procedur ušetřena.
Ghosna, který rozhodně nevypadá jako typický Japonec, by si kontrola musela všimnout. Muž na útěku se proto musel ukrývat v jedné z beden, které svými rozměry znemožňovaly prohlídku klasickým letištním rentgenem.
V 11.10 večer místního času se stroj odlepil od země, vyhnul se Jižní Koreji (která by uprchlíka vrátila do země vycházejícího slunce), vletěl do ruského vzdušného prostoru a zůstal v něm prakticky po celou dobu letu. Po 12 hodinách stroj přistává v Istanbulu – klidně by doletěl do libanonské metropole Bejrútu, ale to by patrně působilo příliš okatě.
Na Atatürkově letišti v Istanbulu se bedny daly znovu do pohybu, tentokrát jen na chvilku. Pokud by japonské úřady zalarmovaly zbytek světa, mohl Ghosn uváznout na Bosporu, ale Japonci evidentně neměli tušení, že jim prominentní muž utekl.
Posádka přesedala do jiného stroje, který pak pokračoval směr Libanon. Na tamním letišti už se Ghosn nemusel skrývat, prokázal se francouzským pasem (měl totiž dva, tento byl zapečetěný a heslo znal jen jeho právník – evidentně schránka nebyla moc odolná) a vstoupil do země, kde se znovu potkal s manželkou. I na ni japonské úřady vydaly zatykač, stejně jako pasou po dalších členech Ghosnovy rodiny.
I když průmyslník tvrdí, že svůj útěk plánoval jen on sám a nikdo jiný, jde o tvrzení krajně nepravděpodobné. A je zřejmé, že úřady všech zemí, kudy Ghosn proklouzl, budou tuto záležitost vyšetřovat.
Japonsku se zdaleka vyhne
V Japonsku už začali – japonská ministryně spravedlnosti Masako Moriová označila útěk za neomluvitelný a slíbila důkladné vyšetření „zjevně nelegálního“ Ghosnova útěku z Japonska. Zároveň uvedla, že neexistuje žádný záznam toho, jak se průmyslník dostal ze země. Kauci, na kterou byl někdejší předseda správní rady Nissanu loni v dubnu propuštěn a jejíž podmínky mu zakazovaly opustit Japonsko, soud podle Moriové již zrušil.
Ministryně zároveň odmítla, že by japonský soudní systém nerespektoval základní lidská práva, jak tvrdí 65letý Ghosn. Agentura Bloomberg ovšem upozorňuje na statistiky tamního soudního systému, podle kterých žalobce u soudu uspěje s pravděpodobností 99 procent.
Libanonské úřady už obdržely od mezinárodní policejní organizace Interpol na Ghosna zatykač s varováním červeného stupně. Libanon ale nemá s Japonskem uzavřenou dohodu o vydávání občanů a podle expertů je nepravděpodobné, že by Ghosna do Japonska vydal.