Článek
Rok 2019 byl pro české Twisto v mnoha ohledech překvapivý. Po říjnové expanzi do Polska projevilo o jejich služby zájem 150 tisíc Poláků, tedy zhruba trojnásobně více, než čekali. Další překvapení přinesl úspěch Apple Pay, které se čeští zákazníci naučili aktivně používat, a vzrostl i počet transakcí na osobu.
„V Česku tomu trošku nahrálo i EET, kvůli kterému už skoro všichni mají pokladnu nebo nějaký platební terminál a i díky tomu se tady mobilním řešením daří,“ říká zakladatel Twista Michal Šmída o platebním chování Čechů.
Twisto
Český start-up založený Michalem Šmídou.
Platební aplikace propojená s kartou Mastercard.
Hradí internetové nákupy klientům, kteří je pak zaplatí najednou 1× měsíčně.
Firma působí v Česku, Polsku a od června 2020 i v Rumunsku.
Aktuálně má zhruba 150 zaměstnanců.
Poláci se chovají stejně jako Češi
Ačkoliv byl vstup na polský trh podle prvních čísel úspěšný, společnost si uvědomovala i velké riziko, které tento trh nese. „Poláci se díkybohu chovají podobně jako Češi. My jsme očekávali, že ta rizikovost, míra neplacení, bude výrazně vyšší, ale první čísla ukazují, že se chovají podobně jako Češi a splácejí včas,“ popisuje své zkušenosti Šmída.
Při průzkumu trhu měli na seznamu možných dalších míst třeba i Nigérii, nakonec se ale společnost rozhodla cílit na střední a východní Evropu. Po Polsku tak letos v červnu přibude i Rumunsko, kde vznikne nová kancelář s 10 až 15 zaměstnanci. Celkově pro Twisto aktuálně pracuje zhruba 150 lidí.
Rumunsko je zajímavý trh
„Když jsme se dívali na nějaké makroekonomické trendy, typy zákazníků, které dnes Twisto oslovuje, vyšlo nám Rumunsko jako jeden z nejzajímavějších trhů,“ vysvětluje Šmída.
Další novinka, na kterou se ve firmě připravují, je spuštění digitální platby pro uživatele Androidu – Google Pay. Do roku 2024 si Twisto dalo zároveň za cíl úplné zrušení plastových platebních karet. „Věříme v to, že platby se digitalizují a zákazníci už nebudou muset používat plastovou kartu, kterou vnímáme jako přežitek 80. let,“ vysvětluje plány Šmída.
Pro další expanzi bude český start-up hledat v průběhu května a června nové investory. K těm současným patří například nizozemská ING Bank, Uniqa pojišťovna ve Vídni či další fondy z Londýna a Amsterdamu.