Článek
„Zdvihání začne fungovat na jaře 2021. Provoz na trati byl přerušený osm měsíců,“ informoval mluvčí Ředitelství vodních cest (ŘVC) Jan Bukovský.
ŘVC je investorem úprav Vltavské vodní cesty mezi Prahou a Mělníkem. Nahrazení původních mostů novými, s větší podjezdnou výškou a zdvihacím zařízením, mimo jiné umožní proplouvání vyšších a větších lodí. Původní podjezdná výška byla 4,5 metru, nyní to bude o dva a půl metru víc.
Nový železniční most v Lužci má technologii zdvižného zařízení v prostorech konstrukce s kamenným obkladem. Na mostě je unikátní zařízení zajišťující bezpečné rozpojení koleje při zdvihu mostu i bezpečné spojení kolejnic při dosednutí mostu do spodní polohy. „V České republice se doposud žádný funkční zdvižný most nenachází, proto bylo nutné zmíněné zařízení vyvinout,“ uvedl Bukovský.
Cestujícím začala v Lužci nad Vltavou sloužit i nová železniční zastávka s bezbariérovým nástupištěm a přístřeškem.
Splavnost Vltavské vodní cesty zlepší kromě úprav 11 mostů i prohloubení dna o 40 centimetrů na 2,2 metru a též oprava a rozšíření hořínského zdymadla. Celková investice do zvyšování plavebních parametrů Vltavy z Mělníka do Prahy je zhruba 1,8 miliardy korun, část peněz je z evropských dotací, část ze Státního fondu dopravní infrastruktury.