Hlavní obsah

Přes 200 mrtvých ročně na železnici. Data ukazují, jak houstne doprava

Foto: Twitter / Policie ČR

Nehoda vlaku si vyžádala život strojvůdce.

Na českých železnicích houstne provoz a s ním roste i počet nehod. Odborníci přitom dlouhodobě upozorňují na potřebu modernizace bezpečnostních prvků.

Článek

Stoupá jak výkon železniční dopravy, tak i roční počet přepravených osob. Ten roste stabilně posledních deset let, kdy ze 164 milionů v roce 2010 vzrostl na loňských 194 milionů přepravených osob.

Výkon železniční dopravy měřený v osobokilometrech meziročně stoupá posledních téměř dvacet let, jak je vidět na grafu níž. Od roku 2002 se zvýšil o 67 %. Neukazuje pouze počet přepravených lidí, ale zohledňuje také vzdálenost, kterou cestují. Může tak být více vypovídající, kdyby cestujících nepřibývalo, ale častěji cestovali na delší vzdálenosti, čímž by železniční doprava byla více zatížená i bez nárůstu přepravených osob.

Výkon železniční dopravy se počítá na takzvané osobokilometry. Ty vyjadřují přepravu jedné osoby na vzdálenost jednoho kilometru. Tedy pokud vlak, který veze sto osob, ujede jeden kilometr vzdálenosti, ta se bude počítat jako sto osobokilometrů.

Se zvyšujícím se výkonem a počtem přepravených cestujících se ale zvyšuje i riziko nehod na železničních tratích.

Na to upozorňuje Drážní inspekce. Její generální inspektor Jan Kučera již vloni po srážce dvou vlaků u Ronova nad Doubravou uvedl, že „takovéto regionální tratě nejsou vybaveny žádným zabezpečovacím zařízením ani jiným technickým zařízením, které by plnění pokynů dirigujícího dispečera kontrolovalo, vyhodnocovalo a v případě omylu nebo selhání strojvedoucího zamezilo vzniku obdobné mimořádné události.“

Zpráva pak výslovně upozorňuje na hrozící následky: „Tento stav není ideální a na tratích, kde se současně pohybuje více vlaků, generuje pravděpodobnost vzniku obdobné mimořádné události, ke kterým opakovaně dochází.“

Doporučované