Hlavní obsah

Dárek z velkého e-shopu? Počkáte si, dopravci jim dali kvóty na počet balíků

Foto: Profimedia.cz

Minimálně jeden až tři dny zpoždění očekávají e-shopy pro doručení. Dárky objednávat raději hned.

Na objednávky z internetu si v dalších dnech lidé počkají ještě déle. Přepravci nasadili internetovým obchodům denní limity zboží, které jim přepraví. Kromě toho garantují doručení zásilek objednaných jen do poloviny prosince.

Článek

Dopravci se sice na letošní hlavní dodávací sezonu připravují už od začátku roku a mnoho z nich posílilo kapacity přepravních uzlů, otevřeli nová depa či posílili personál, jenže teď to vypadá, že to stejně nebude stačit. Letošní hektický rok ve znamení online nákupů označují za bezprecedentní. Dokonce už museli začít velkým internetovým obchodům snižovat kapacity odbavených dodávek. Jinak by se nedostalo na menší hráče.

Například přepravní společnost GLS pro SZ Byznys uvedla, že byla nucena některým klientům nastavit kvóty na počty zásilek, které jsou internetovému obchodu schopni do Vánoc rozvézt. Důvod? Přepravci mají uzavřené spolupráce kromě českých internetových gigantů také s menšími e-shopy, kterým kvůli zahlcení zboží z obchodů, jako je Alza.cz nebo Mall.cz, nestíhají rozvážet a doručovat zásilky.

K omezení své dodávkové kapacity se přiklonili i další dopravci včetně společnosti DPD, která tyto denní kvóty také nastavila hlavně větším internetovým obchodům. „Je nutné si uvědomit, že přepravní síť má své kapacity a my se v tuto chvíli nacházíme v bezprecedentní situaci, kdy dochází ke kombinaci zavření kamenných obchodů v souvislosti s nemocí covid-19, Black Friday a vánoční špičky. Proto jsme byli nuceni přistoupit k zavádění denních limitů. Chceme tím uspokojit všechny naše stávající zákazníky a držet kvalitu servisu, na který jsou zvyklí,“ říká Miloš Malaník, generální ředitel DPD pro SZ Byznys.

Svůj denní limit dopravci stanovili také Zásilkovně Simony Kijonkové, která sice primárně doručuje na svá odběrná místa, poskytuje ale také službu s doručením až domů. K tomu si ovšem přepravní služby najímá.

„Naši partneři z řad logistických společností nás v posledních dnech informovali o svých nedostatečných logistických kapacitách a rozhodli se nás, stejně jako další velké zákazníky, omezit v maximálním počtu zásilek, které od nás denně převezmou,“ potvrzuje Simona Kijonková, zakladatelka společnosti, s tím, že rozhodnutí kurýrních společností není její firma schopna jakkoli ovlivnit. „Je pro nás velmi nepříjemné, o to více, že se nacházíme v náročné vánoční sezoně,“ dodává.

Z výše uvedených důvodů musela Zásilkovna podle jejích slov přistoupit k procesu automatického přesměrovávání některých zásilek, které budou nad limity dopravců doručujících na adresu zákazníka, na nejbližší vhodná výdejní místa Zásilkovny. „Předpokládáme, že se bude jednat o nižší jednotky procent všech zásilek původně objednaných na doručení na adresu. Internetové obchody byly již o těchto změnách informovány a informují o tom na svých webových stránkách,“ dodává podnikatelka.

Na nákup vánočních dárků zbývají dva týdny

Vánoční sezona je tak z pohledu e-obchodníků v plném proudu. A doručovací služby už nyní hlásí, že letošní Vánoce pro ně budou ve znamení rekordního počtu přepravených balíků. „Již v jarních měsících jsme překonávali rekordy z loňských Vánoc. Očekáváme, že letošní maxima se vyšplhají na dvojnásobek uplynulých svátků,“ říká Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.

Vzhledem k množství objednávaného zboží na českém trhu začínají balíkoví přepravci zároveň varovat před pozdními objednávkami. Někteří z nich totiž budou přijímat zboží internetových obchodů jen do poloviny prosince s garancí doručení zásilky do Štědrého dne.

To se týká například společnosti GLS Česká republika a podobné pravidlo zavádí i DPD. „Našim zákazníkům doporučujeme, aby objednávali zboží ideálně ihned, nejpozději však tak, aby nám je e-shopy předaly k přepravě maximálně 18. prosince,“ radí šéf firmy Miloš Malaník.

Rekordní obrat očekává také Zásilkovna, a to hlavně v předposledním týdnu před svátky, mezi 14. a 20. prosincem. Tím ale největší nápor neskončí.

Šance na dodání ještě existuje

„Všech 14 dep v Česku máme zároveň podacích, takže internetový obchod sem může přijet a podat balík v pondělí 21. prosince a my se ještě pokusíme dodat zásilky pod stromeček, do Štědrého dne,“ říká Simona Kijonková.

Problémy s kapacitou ale firma eviduje také. Některá z jejích výdejních míst - tedy především část kamenných obchodů - jsou kvůli nařízení vlády dočasně uzavřená. Jakmile opatření pominou, což by mělo být ve čtvrtek, mělo by v síti Zásilkovny přibýt dalších 400 výdejních obchodů. To by mělo nápor více rozprostřít.

Foto: Seznam Zprávy

Zásilkovna omezuje kapacity výdejních míst. Některá z nich jsou dočasně nedostupná.

S rychlým doručením spíše nepočítejte

Omezování doručovacích kapacit potvrdil také největší internetový obchod Alza.cz. „Někteří dopravci opravdu začínají stropovat objemy zásilek, které k přepravě přijmou, aby nebyly překročeny jejich kapacity. Důvodem je mnohonásobný nárůst objemu přepravovaného zboží na celém trhu,“ říká pro SZ Byznys Michal Ondomiši, ředitel logistiky firmy Alza.cz.

„Společnost na tomto základě pracuje s dobou doručení, případně zákazníkům nabízí alternativní metody doručení, například osobní vyzvednutí na naší pobočce nebo v AlzaBoxu,“ dodává.

Na otázku, jak omezení dodávek ovlivní samotný provoz internetového obchodu, se ale ředitel logistiky nevyjádřil.

Přetížené jsou ovšem už i některé AlzaBoxy, do kterých dopravci ukládají balíky a kde si je pomocí kódu mohou zákazníci sami vyzvednout. „Ty nejvíce frekventované mohou být ve špičkách zaplněné na hranici své kapacity. I proto zákazníky ve zprávách, které je informují o zavezení jejich zakázky, prosíme o rychlé vyzvedávání,“ dodává tisková mluvčí firmy Daniela Chovancová. Jako důvod pak Alza.cz uvádí současný nouzový stav.

Jednou z priorit společnosti je tak od léta intenzivní navyšování počtu AlzaBoxů – aktuálně jich v Česku provozuje více než 350 a každý týden přidává další.

+1

Omezování kapacity zaznamenal také internetový obchod Mall.cz. „Zájem zákazníků je skutečně velký a v posledních dnech stále roste. Naši přepravní partneři se nyní dostávají na hranu svých kapacit, ať už jde o množství řidičů a vozů, nebo velikost dep,“ potvrzuje tisková mluvčí společnosti Pavla Hobíková.

„Pokud zákazník zvolí jako způsob dodání doručení domů na adresu, záleží často na konkrétní situaci u přepravce, která se momentálně liší. Všichni systémoví dopravci nám aktuálně hlásí přeplnění kapacit. Navzdory včasné expedici u nás na skladu se tak doručení zásilek pro zákazníka reálně posouvá o jeden až tři dny,“ dodává.

Mall.cz v reakci na kapacitní problémy tak radí namísto dodávek přímo na domácí adresu raději zboží objednávat do výdejen zboží.

Zdá se tak, že na internetové objednávky dárků není důvod čekat, spíš naopak. „Zákazníkům bychom chtěli v každém případě doporučit, aby už s nákupem dárků neotáleli a do objednávání se pustili co nejdříve,“ říká Pavla Hobíková.

Doporučované