Hlavní obsah

Premiéry na Pražském jaru. Podívejte se, jak se skládá na těremin

„Těremin si musí hudebník přizpůsobit k postavení svého těla,“ říká skladatel Jakub Rataj.Video: Tereza Willoughby

Pražské jaro uvedlo hned tři původní skladby. Tři mladí čeští skladatelé je komponovali přímo pro festival. Každý podle sebe, každý úplně jinak. Jakub Rataj použil poměrně netradiční nástroj, těremin.

Článek

Skladatel, jehož práce přesahuje do světa zvukových instalací a performancí inspirovaných lidským tělem – pohybem, dechem, pulzem a gesty. Svoji nejnovější skladbu určenou Pražskému jaru proto Jakub Rataj komponoval pro těremin. Neobvyklý nástroj i po sto letech od svého prvního uvedení vyvolává úžas. Ovládá se bez doteku, pouze pohybem paží, dlaní a prstů.

Šimon Voseček žije ve Vídni. Na zakázku Pražského jara vytvořil dílo Hypnos, které ve světové premiéře uvedla PKF – Prague Philharmonia s dirigentem Benem Glassbergem, vítězem mezinárodní soutěže v Besançonu.

Jméno Jany Vöröšové bylo v poslední době hodně slyšet. Krátce poté, co u ní Pražské jaro objednalo skladbu, vyhrála také ve skladatelské soutěži České filharmonie. Její novinka nazvaná Atlas mraků inspirovaná folklorem zazněla poprvé v podání saxofonového kvarteta Bohemia.

Reportáž je součást pořadu Kultura Terezy Willoughby, který v premiéře vysíláme každý pátek od 20 hodin na celoplošné Televizi Seznam.

Související témata:

Doporučované