Článek
Podle premiéra Andreje Babiše by se ministerstva průmyslu, dopravy a pro místní rozvoj mohla sloučit do jednoho úřadu. S nápadem přišel poté, co v pondělí odvolal ministra dopravy Vladimíra Kremlíka. Jeho nástupce Karel Havlíček bude zároveň dál vést i Ministerstvo průmyslu a obchodu.
O spojení Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva dopravy se přitom vážně diskutovalo už v roce 2012. Tehdejší vláda vedená Petrem Nečasem (ODS) chystala změnu v čele několika resortů a při té příležitosti se dostal na stůl i návrh na nový superúřad s více než tisícovkou zaměstnanců a rozpočtem přes 50 miliard korun.
Nápad údajně vycházel z návrhů ekonomického sboru poradců NERV, jehož analýzy měly vládě pomoci s hledáním úspor poté, co na Česko dolehla světová hospodářská krize.
Z pohledu médií si myšlenku osvojila hlavně Karolína Peake, šéfka strany LIDEM vzniklé po rozpadu hnutí Věci veřejné. Peake sice musela v prosinci 2012 z vlády odejít, když ji Nečas odvolal po pouhých osmi dnech z postu ministryně obrany kvůli ztrátě důvěry, kabinet se nicméně splynutí ministerstev nezřekl.
V polovině ledna 2013 vláda schválila první etapu úsporných opatření, jejichž součástí bylo „sloučení“ zmíněných ministerstev, a pověřila premiéra Nečase, aby spojování koordinoval.
Následně se rozběhly přípravné práce. Na obou ministerstvech vznikly speciální skupiny pod vedením náměstků, chystala se změna zákonů. Nové ministerstvo mělo vzniknout v červenci 2014.
V debatách o šéfovi superúřadu se nejčastěji objevovalo jméno Martina Kuby (ODS), jenž v té době vedl Ministerstvo průmyslu.
Tento jihočeský podnikatel a politik si dodnes myslí, že spojení dvou ekonomických resortů má opodstatnění. „Vůbec to nepovažuji za nesplnitelný úkol, je to relevantní úvaha. Musí to být ale pečlivě připravovaná, systémová změna. Z úst premiéra Babiše ale návrh působí spíš jako znouzectnost,“ řekl Kuba pro Seznam Zprávy.
Plán na splynutí ministerstev každopádně padl spolu s Nečasovou vládou, kterou potopil zásah protimafiánského policejního útvaru a obvinění premiérovy tajemnice Jany Nagyové (dnes Nečasové). Následující kabinet Jiřího Rusnoka přípravy na slučování utnul. „Nepřineslo by to žádné výraznější úspory. Nezefektivnilo by to ani činnost vlády, ani práci těchto dvou ministerstev,“ zdůvodnil to tehdejší ministr průmyslu Jiří Cienciala.
Babiš nicméně může na přípravy z dob Nečase navázat. Studie, kterou tehdy ke slučování resortů připravoval ministr bez porfteje a šéf Legislativní rady vlády Petr Mlsna, je stále k dispozici na Úřadě vlády. „Myslím si, že to byla poslední analýza, která se tím vážně zabývala,“ řekl Seznam Zprávám Mlsna, který je nyní náměstkem ministra vnitra.
Nově premiér Babiš svoje plány na slučování ministerstev ještě rozšířil. Ani v tomto případě ale není první. Nápad se spojováním hned tří ministerstev – průmyslu, dopravy a místního rozvoje – se objevil v programu TOP 09 před volbami do Poslanecké sněmovny v říjnu 2013. Dodnes se k němu hlásí Miroslav Kalousek, tehdy první místopředseda strany.
„Bylo to na můj podnět. Nešlo by ale o prosté sloučení úřadů, kdy jenom pověsíte nové cedule, ale totální restrukturalizaci agendy těchto úřadů,” zdůrazňuje nyní Kalousek, podle něhož by taková integrace tří ministerstev do jednoho zabrala nejméně dva roky. „Po celou dobu projektu je důležité, aby jednotlivá ministerstva měla stále svého ministra,” dodal v narážce na Havlíčka, který má šéfovat zároveň průmyslu i dopravě.