Článek
„Registroval jsem online dědečka, jemuž je 81 let. Jelikož mám zkušenosti s informačním systémem k zapisování předmětů na univerzitě, zvládl jsem komplet registraci půl minuty po osmé, než se systém zhroutil,“ popsal svoji zkušenost pedagog pražské ZUŠ Michal Čvančara.
Byl jedním z mála, komu se to podařilo. Kvůli komplikovanému systému online vyplňování dotazníku se zřejmě většina seniorů spolehla na své mladší příbuzné. I lidé zběhlí v práci s počítačem ale měli problémy.
„Až za hodinu se mi podařilo zaregistrovat. Poslala jsem čtyři žádosti o PIN, až napočtvrté byl platný. Potom systém nechtěl vzít rodné číslo, tak jsem volala na linku 1221, ta ale byla obsazená. Nakonec systém číslo zpracoval sám, nebylo už potřeba validovat. Rezervaci termínu jsem zkoušela asi desetkrát, několikrát jsem se dostala na rodné číslo, PIN2 a odkliknutí, že nejsem robot, ale nakonec vyskočila hláška, že už není vakcína,“ popsala redakci Seznam Zpráv zkušená úřednice ze středočeského Křivsoudova, která si nepřála zveřejnit jméno.
Registrační systém zjevně nevydržel obrovský nápor zájemců. Zejména SMS s PIN kódem chvílemi chodily i s pětadvacetiminutovým zpožděním, takže v okamžiku, kdy dorazily, už kód nebyl platný. Registrace ale během pátečního rána napsala mnoho barvitých příběhů.
„Mně se povedla poměrně bizarní věc. Včera jsem si hledal návody k registraci na očkování, když se mi najednou povedlo dostat do registračního formuláře. Zkusil jsem si tedy zažádat o PIN a ten mi přišel. Pratchyni jsem tedy zaregistroval a dorazil mi i druhý PIN na rezervaci termínů. Tam už mě ale systém nepustil s tím, že se otevírá zítra v osm hodin,“ popsal svoji zkušenost novinář Seznam Zpráv Josef Mačí.
„Dnes v osm hodin jsem se tedy přesunul rovnou k rezervaci termínů, ale systém mi nahlásil, že číslo pojištěnce v systému není, nebo mám špatně PIN. Zkoušel jsem tedy tak desetkrát volat na linku 1221, ale vždycky byla plná. Pustil jsem se tedy do celého kolečka znovu, ale nejprve mi nechtěl přijít PIN, pak mi přišly hned tři, ale stejně ani jeden nefungoval. Až čtvrtý pin byl v pořádku, a registrací jsem tedy prošel znovu. Na druhý PIN jsem čekal asi 20 minut, ale do rezervačního systému jsem se ani jednou nedostal, protože ho stále vidím jako nedostupný,“ dodal.
Telefonická podpora takzvané Chytré karantény na čísle 1221 byla od rána zcela přetížená. Někomu se číslo zobrazilo jako obsazené, jiný spadl do kolovrátku čekací znělky. A někteří se dozvěděli, že je linka mimo provoz a že mají zavolat později. Nahraný vzkaz byl ovšem v angličtině, což není pro službu určenou seniorům nad 80 let zrovna ideální volba.
Horní tři tisíce
Úvodní nápor žadatelů sice systém neustál, po několika málo hodinách už ale registrace běží zhruba tak, jak by měla. Největší problém se ale ukázal už před devátou hodinou ráno. Objednat konkrétní termín očkování není možné jednoduše kvůli tomu, že není dost volných termínů.
Přesné údaje o počtu zaregistrovaných není snadné zjistit. Národní agentura pro komunikační a informační technologie NAKIT nejdříve informovala o 5000 registrovaných termínech, twitterový účet Chytré karantény ale jen několik minut poté oznámil, že registrovaných zájemců je 65 000, z toho registrovaných termínů pouze 2000. O chvíli později stejný účet zvýšil toto číslo na kulatou sumu 3000 registrovaných termínů. Lidí nad 80 let je přitom v České republice více než 440 000.
Jedním z možných vysvětlení skokového zvýšení ze 2000 na 3000 termínů je to, že registry některých nemocnic ještě vůbec nejsou propojené s centrálním registrem, takže se budou do centrálního registru ještě postupně zapojovat. V pátek ráno bylo do systému zapojeno jen 47 očkovacích míst, podle premiéra Babiše se přitom očkuje na 164 místech v České republice.
Například Všeobecná fakultní nemocnice na pražském Karlově náměstí má kapacitu 500 lidí denně. Očkování tam ale už nějakou dobu probíhá, od příštího týdne si budou lidé chodit pro druhou dávku vakcíny. Nemocnice proto musela vytvořit vlastní registrační systém, který teprve nyní s centrálním registrem propojuje. Podle mluvčí Marie Heřmánkové zřejmě VFN nabídne první místa pro seniory 80+ v pondělí.
Rezervační web doporučuje další volnou kapacitu ověřit za několik dní, až budou další dodávky vakcín a očkovací místa doplní termíny. Není tedy jasné, jestli už registrovaní lidé bez konkrétního termínu dostanou pomocí SMS informaci o tom, že se uvolnilo místo. Ti, kterým se nepodařilo si hned volný termín zarezervovat, tak mají učinit kdykoliv později pomocí PIN kódu 2, který jim přišel na mobilní telefon.
MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ: Na očkování se mohou přihlásit lidé nad 80 let kdykoliv. Třeba i za týden. A to bez obav, že by přišli o svoji prioritu. Systém je nastavený tak, že vždy budou mít přednost před ostatními. Vakcíny, které budou nyní přicházet, jsou určené především pro ně.
— Ministerstvo zdravotnictví (@ZdravkoOnline) January 15, 2021
Ministr zdravotnictví Jan Blatný mezitím ujišťuje seniory, že o výhodu dřívějšího termínu nepřijdou.
„Systém je nastavený tak, že vždy budou mít přednost před ostatními. Vakcíny, které budou nyní přicházet, jsou určené především pro ně,“ uvedl na Twitteru Blatný.
Každý týden má přijít 70 000 dávek očkovací dávky od firem Pfizer/BioNTech a do konce ledna ještě zbývajících 11 600 dávek od firmy Moderna.
A premiér Babiš dnes emotivně odmítl, že by rezervační systém kolaboval. „Systém nezkolaboval, jak někteří tvrdili, ale byl přetížen,“ řekl premiér. Problémy s rozesíláním SMS zpráv jsou podle něj věcí operátorů. Ti ale uvedli, že s nimi stát věc vůbec dopředu neřešil.