Článek
Betonové monstrum, obludnost, vřed na tváři města. I tak se říká brutalismu.
Přesto má mnoho příznivců a někteří se ho snaží rehabilitovat. Seznam Zprávy připravily ochutnávku těch nejpeprnějších kousků.
Když se v Praze před pár lety chystalo bourání budovy Transgasu, zvedla se vlna odporu. Přestože stavbu s prvky brutalismu spousta lidí považovala za ošklivý omyl, část odborníků poukazovala na její kvality. Budova přesto demolici podlehla a podobných příkladů na světě přibývá. Vedle ohyzdných staveb, o jejichž likvidaci nejsou pochybnosti, tak zjevně mizí i cenné historické dědictví.
Ve Frankfurtu nad Mohanem proto vznikla iniciativa SOS Brutalism. Mapuje stavby ve zmíněném stylu a upozorňuje na ty kvalitní a ohrožené. Rostou tím šance, že zůstanou zachované i příštím generacím. Jak praví zkušenost, kvalita se jasněji ukáže až s odstupem času.
Brutalismus vzniklý v 50. letech v Británii je snad nejnenáviděnější styl historie. I u dnešních architektů vzbouzí kontroverze. Brutalistní stavby jsou často nepraktické, technicky i bezpečnostně zastaralé a málo „lidské“. Umějí však i fascinovat nevšedním kouzlem.
Slepenec z kontejnerů
Slepenec z betonových buněk jako nový typ městských domů byl původně diplomovou prací izraelsko-kanadského architekta Moše Safdieho. Vzbudil však takový ohlas, že čerstvého absolventa angažovali pořadatelé Expo 67 v Montrealu – architekt mohl koncept uskutečnit jako výstavní pavilon. Stavba z 354 modulů původně obsahovala 158 bytů, každý s přístupem na terasu. Do města přinášela výhody života v rodinných domech. Měla být vzorem pro další stavby, ale zůstala jen experimentem.
Mimozemská základna
Na bulharské hoře Buzludža ve výšce 1 400 metrů nad mořem se vypíná futuristický Památník bulharské komunistické strany z roku 1981. Památník od Georgiho Stoilova je dnes zdevastovaný, ale tím ještě zesílila jeho uhrančivost. V kruhové části je amfiteátr zdobený mozaikami. Záře světlometu ve věži byla údajně vidět až 200 kilometrů daleko u Egejského moře. Skupina nadšenců se nyní snaží o opravu.
Betonový Stonehenge
Na jihozápadním okraji Vídně postavil v půlce 70. let sochař Fritz Wotruba s architektem Fritzem Gerhardem Mayrem nevšední kostel Wotrubakirche. Využitím hrubého betonu chtěl v křesťanském duchu ukázat, že chudoba nemusí být ošklivá a že sebejednodušší prostředí může být krásné a dělat lidi šťastnými. Stavba se skládá z 152 betonových bloků, slunce svítící nepravidelnými okny vytváří uvnitř světelnou hru.
Hlávka kapusty
Geiselova knihovna v americkém San Diegu z roku 1970 je součást Kalifornské univerzity. Architekt William Pereira se inspiroval rukama, které zvedají stoh knih. Původně měla být z oceli, ale kvůli úsporám se rozhodlo pro železobeton. To architektovi umožnilo zvolit sochařštějští formu. Geometrická stavba posazená do plytkého kaňonu spojuje brutalismus s futurismem. William Pereira je i autorem špičatého mrakodrapu Transliterace Pyramid v San Francescu.
Kostky v háčkované blůze
Ve stavbě Národní knihovny Kosova v Prištině z přelomu 70. a 80. let se chorvatský architekt Andrija Mutnjaković snažil spojit různá kulturní dědictví Balkánu – byzantské a islámské architektonické formy. Kopule připomínají střechy klášterů, ale podle některých interpretací i tradiční albánskou pokrývku hlavy, což vyvolalo politické spory. Fasáda je pokrytá hliníkovou sítí, která odkazuje na rybářské sítě a na náboženské závoje. Za jugoslávských válek knihovna sloužila jako ubytovna uprchlíků a vojenské stanoviště.
Pochodující budova
Muzeum umění São Paula otevřené roku 1968 připomíná jezevčíka. Volat na něj „lehni!“ ale není radno. Italsko-brazilská architektka Lina Bo Bardi vyprojektovala odvážnou konstrukci zavěšenou na čtyřech mohutných pilířích, čímž na zemi vytvořila poněkud klaustrofobické náměstí. Vedla ji k tomu podmínka dárce pozemku, že musí být zachovaný průhled místem. Alternativou byla podzemní stavba, ale zvítězila varianta se zavěšením osm metrů nad zemí.
Zmutované muzeum
Nejvýznamnější příklad brutalismu v Severním Irsku je dostavba Ulsterského muzea v Belfastu dokončená v roce 1972 dle návrhu Francise Pyma. Stavbu neoklasicistní budovy přerušila první světová válka a muzeum dlouho zůstalo nedokončené. Když se v 60. letech rozhodlo o dostavbě, soutěž vyhrál Francis Pym s radikálním projektem. Klasicistní fasáda plynule přechází do kontrastní nové části z betonových bloků.
Ozdobená pevnost
Původně obytný dům ze 30. let minulého století v Petrohradě prošel v 80. letech rekonstrukcí na hotel Rus. Získal originální neobrutalistní fasádu od architektů Vladimira Žukova a Olgy Gurevičové. Každé patro konzolově vyčnívající fasády předstupuje před to nižší, vytváří se tak efekt krápníků, píšťal varhan či věží otočených střechou dolů. Beton je kombinovaný s kamennou zdí a žlutou omítkou.
Betonová stavebnice
Věž Nagakin Capsule Tower v Tokiu je příklad japonského utopického směru zvaného metabolismus. Jeho přívrženci usilovali o budování staveb i měst tak, aby je šlo stále proměňovat a přizpůsobovat novým potřebám. Věž od Kiša Kurokawy z roku 1972 je první trvale užívaná budova na světě smontovaná z prefabrikovaných buněk. Díky masivnímu použití betonu a rezavého plechu se řadí i k brutalismu. Věž se bude zřejmě brzy bourat a nahradí ji nová stavba.
Obydlený komín
Válcovitý mrakodrap Ponte City v jihoafrickém Johannesburgu byl v době vzniku v roce 1976 nejvyšší obytnou budovou Afriky a stále patří k nejvyšším na kontinentě. Má 54 pater a výšku 185 metrů. Je navržený jako dutý komín, aby měly i kuchyně a koupelny uvnitř budovy denní světlo. Na dně jádra nechal architekt Manfred Hermer neotesanou skálu. Koncem 80. let budova chátrala a sídlily v ní zločinecké gangy. Dnes už je bezpečnější a uvažuje se o rekonstrukci. Mrakodrap rádi využívají filmaři, objevil se třeba ve sci-fi Chappie.
Sklad běžeckých překážek
Muzeum antropologie Univerzity Britské Kolumbie v kanadském Vancouveru z roku 1976 je dílo architekta Arthura Ericksona. K jeho podobě s výraznou konstrukcí ze sloupů a trámů ho inspirovaly dřevěné lidové stavby kanadských domorodců – domy kmene Haidů. Namísto Haidy používaných silných kmenů Erickson zvolil brutalistní železobeton.
Zásek do skály
Kaple Svatého kříže v arizonské Sedoně v USA jako by vyrůstala ze skály. Betonový povrch jejích stěn architekti Richard Hein a August K. Strotz ještě opískovali, aby zdůraznili zrnitost materiálu. Sochařsky pojatý kříž v jihozápadní stěně, který má ozdobnou i konstrukční funkci, v interiéru nese oltář.