Článek
Na slevu ve výši 75 procent z obyčejného jízdného mají nárok studenti do 26 let a senioři nad 65 let. Senioři nemusí být zároveň důchodci, rozhodující je věk, nikoli pobírání starobního důchodu.
„Při nároku na slevu stačí občanský průkaz nebo pas, kde je fotografie, jméno a datum narození. U studentů to může být žákovský průkaz nebo karta ISIC,” říká mluvčí Ministerstva dopravy Lenka Rezková.
Nová sleva neznamená, že všichni ušetří nově tři čtvrtiny nákladů. Už dosud totiž existoval systém státem garantovaných slev - i když ne tak velkorysý jako ten platný od 1. září.
Nic se nemění pro děti do šesti let. Ty jezdily zadarmo dosud a budou i nově.
Další kategorií jsou nově žáci a studenti do 26 let. Ti měli dosud slevu 62,5 procenta (do 15 let) nebo 40 procent (nad 15 let). Tuto slevu mohli navíc využívat jen během školního roku a na cesty do a ze školy. Nyní budou mít žáci a studenti od 6 do 26 let slevu 75 %, která navíc bude platit na jakoukoli meziměstskou trasu kdykoli v roce.
Senioři dosud neměli žádný nárok na státní slevu, nyní budou moci také cestovat za čtvrtinu. Ale pozor: zatímco studenti budou moci využívat slevu i na časové vlakové jízdenky (měsíční, čtvrtletní apod.), senioři pouze na obyčejné jízdné.
Takto se například změnila cena u obyčejné jednosměrné jízdenky z Prahy do Brna s největším tuzemským dopravcem - Českými drahami. Tam se (podobně jako jinde) slevy vztahují jen na cesty druhou třídou.
I když e-shop Českých drah nabízí momentálně jízdenky na této trase za 119 a 219 korun, základní cena je podle platného tarifu 357 korun. A z té se počítá případná sleva. Žáci do 15 let by tak zaplatili 133 korun, studenti do 26 let 213 korun. Ovšem pouze za předpokladu, že je to jejich cesta do školy, což zejména u mladších dětí není příliš pravděpodobné. Senioři dosud žádnou státem placenou slevu neměli a tak základní jízdne pro ně bylo 357 korun.
Aby to nebylo příliš jednoduché, do srovnání vstupují ještě komerční slevy. Zejména drážní In Karty (které ale nejsou zadarmo). Hlavně senioři díky nim mohli ušetřit. Nynější státem proplácené slevy jsou ale pro všechny skupiny výhodnější.
Nyní budou všichni studenti a senioři platit 89 korun.
Pokud tedy bude pro některého ze studentů či seniorů nyní nevýhodná, může In Kartu na pokladně vrátit a dostane zpět část peněz. „Výše návratku odpovídá části zaplacené délky kuponu ve vazbě na nevyčerpané období,” říká Michal Štěpán, který je v představenstvu Českých drah odpovědný za osobní dopravu.
Studenti podle něj nemusí vracet In Karty hned prvního září, ale stačí to udělat do dubna. I tak jim bude do vrácených peněz započítáno období od září. Senioři by ale měli In Kartu vrátit hned.
Trochu jinak to bude u týdenních, měsíčních nebo čtvrtletních traťových jízdenek využívaných zejména na pravidelné dojíždění. Například mezi 45 kilometrů vzdáleným Vyškovem a Brnem stojí čtvrtletní jízdenka podle tarifu 5328 korun. Pro žáky a studenty bude opět platit 75% sleva namísto dřívějších nižších slev.
Pro seniory v tomto případě u Českých drah žádná nová sleva nevznikne. A tak zatímco žáci a studenti ušetří čtvrtletně oproti současnému stavu 666 respektive 1850 korun, senioři díky novým státním slevám neušetří u Českých drah na dlouhodobých jízdenkách vůbec nic.
Opět je zároveň nutno říci, že cestující si v praxi zpravidla nekupují plné ceny těchto jízdenek, ale kombinují je se slevami poskytovanými In Kartou.
Proč ale senioři neušetří? „Tento produkt, tedy časovou traťovou jízdenku pro seniory, nenabízíme. Vzhledem k tomu, že senioři většinou pravidelně necestují, tak po něm nebyla poptávka,” vysvětlil situaci pro Seznam.cz mluvčí ČD Radek Joklík.
Pokud tedy nyní přijde na pokladnu drah člověk starší 65 let, bude muset zaplatit plnou cenu, nebo využít některou z komerčních slev (zároveň ale s novým slevovým systémem končí i seniorské In Karty). Automaticky 75% slevu, tak jako u jednorázové jízdenky, nedostane.
Joklík ale dodává, že pokud poptávka vznikne, může se to v budoucnu změnit. Ministerstvo dopravy je přitom připraveno tyto slevy proplácet. „Dopravcům jsme již při projednávání podmínek zavedení nových slev a jejich kompenzace opakovaně potvrdili, že časové jízdné stát kompenzovat bude,” říká mluvčí ministerstva Rezková.
Poněkud paradoxní je, že záměry ministerstva a drah se v tomto případě rozcházejí i když České dráhy jsou státní akciovka, v jejímž řídícím výboru má ministerstvo dopravy největší zastoupení a firma i ministerstvo zároveň sídlí ve stejné budově na pražském Těšnově.
Ovšem i tuhle situaci mohou senioři snadno vyřešit. A to tím, že si místo časové jízdenky Českých drah koupí jízdenku v rámci integrovaného dopravního systému - v tomto případě Jihomoravského kraje. Tímto způsobem vyjde čtvrtletní kupon včetně brněnské městské dopravy v základu na 4080 korun. Pro žáky, studenty a tentokrát i seniory opět platí 75% sleva, takže je to celé vyjde na 1362 Kč.
Obdobně to jde řešit i v jiných krajích. Středočeský navíc studentům a seniorům doplácí i zbylých 25 % a tit tak jezdí úplně zdarma (podrobně zde).
Jinak než České dráhy má slevy koncipované konkurenční železniční a autobusový dopravce RegioJet. Ten podle mluvčího Aleše Ondrůje poskytuje 75% slevu nikoli z tarifních, ale vždy z reálných cen. Výsledná cena po slevě tedy činí čtvrtinu konkrétní ceny zobrazené v rezervačním systému.
Další, na co je třeba si dát pozor, je omezení slev pouze na dálkovou a příměstskou autobusovou a železniční dopravu. Neplatí tedy automaticky na městskou hromadnou dopravu (tramvaj, městský autobus, trolejbus, metro).
I po Praze, Brně a dalších velkých městech ale lze s novou státní slevou cestovat. A to, když člověk cestuje vlakem - v něm zpravidla platí jak jízdenky na MHD, tak tarify dopravce (Českých drah). Pokud někdo pojede například z pražského Smíchova do Prahy-Klánovic vlakem, může 75% studentskou či seniorskou slevu uplatnit. Obdobně je to u regionálních autobusů.
Zároveň pražský dopravní podnik přišel v souvislosti se státními slevami s vlastním zlevněním dlouhodobých Lítaček. Nyní platí studenti za desetiměsíční kupon 2400 korun a senioři (do 65 let) za pětiměsíční 1100 korun. Od října budou mít jak studenti, tak "mladší" senioři roční Lítačku za 1280 korun. Lidé nad 65 let jezdí už nyní po Praze zadarmo. Státní slevy do ceníků promítl i brněnský dopravní podnik.
Studenti a senioři mohou se slevou cestovat i do zahraničí. Sleva se ale vztahuje jen na tu část cesty, která se uskuteční na území České republiky. To automaticky neznamená, že by byla sleva uplatněna na poměrnou část cesty podle kilometrů.
Slevy se vztahují na všechny občany Evropské unie. Za čtvrtinu budou tak po Česku cestovat například i slovenští studenti, kteří často dojíždějí na české vysoké školy.
Nabízí se otázka, kdo konkrétně za slevu platí. Dopravci na ni „škodní” nebudou. Stejně jako dosud u žákovského jízdného jim kompenzuje plnou výši slevy Ministerstvo dopravy. Peníze tak jdou ze státního rozpočtu neboli od daňových poplatníků. Tedy od těch, kdo slevy sami využijí, těch, co budou jezdit za plné jízdné, i těch, kteří hromadnou dopravu nevyužívají vůbec.
„Předpokládané roční náklady jsou necelých 6 miliard korun. Tuto částku ministerstvo pro příští rok uplatnilo do návrhu státního rozpočtu. Skutečné výdaje se zjistí až podle reálně odježděných cest, tedy jízdenek zaslaných dopravci na ministerstvo ke kompenzaci,” vysvětluje mluvčí rezortu dopravy Lenka Rezková.
Konkrétně ale bude podle mluvčí ministerstva záležet na tom, zda nezačne díky slevám cestovat výrazně více lidí. „Na základě toho, co už nyní vidíme v rezervačních systémech, to nevypadá, že by díky slevám poptávka po jízdenkách nějak zvlášť vzrostla,” říká mluvčí RegioJetu Ondrůj. RegioJet má v nabídce zlevněné zářijové jízdenky už od července.