Článek
Podle průzkumu společnosti Median pro Seznam Zprávy by skoro polovina Čechů byla pro zákaz dalšího rozšiřování měst a obcí na úkor zeleně nebo zemědělské půdy. Více než polovina lidí by byla pro zavedení emisních norem či ekologického mýta při vjezdu aut do center měst.
Politici před volbami tak budou muset řešit, jak vyjít vstříc voličům, kteří chtějí řešit nedostatek bytů, ale zároveň nechtějí nechat města dál rozpínat.
Řešením by podle oslovených poslanců mohlo být třeba využívání takzvaných brownfieldů, tedy opuštěných, většinou průmyslových, pozemků v širších centrech měst. Politici by také chtěli podporovat dostupné nájemní bydlení.
„Revitalizace brownfieldů je důležitá proto, aby se zbytečně nezabírala zemědělská půda. Výstavbu bytů významně zrychlí nový stavební zákon a kvalitní územní plány,“ míní poslanec ANO a člen výboru pro regionální rozvoj Adam Kalous.
S tím souhlasí i pirátský předseda Ivan Bartoš, který v čele daného výboru sedí. „Plochy brownfieldů mají často výhodnou pozici a dobrou dopravní obslužnost, proto se pro novou výstavbu přímo nabízejí. Jejich využití se odvíjí od zrychlení procesů schvalování územních plánů a poctivého plánování území včetně dostatečné infrastruktury. Města by měla mít kontrolu nad tím, jak budou vypadat a jaké přínosy přinese jejich zástavba pro okolí,“ říká Bartoš.
Tím hlavním, kdo může proti zástavbě zelených nebo zemědělských ploch ve svém katastru bojovat, jsou ale podle něj obce, nikoliv poslanci. „Územní samosprávy a zastupitelstva obcí mají vytvářet dlouhodobé vize, které budou v souladu s udržitelným rozvojem,“ míní Bartoš, podle nějž by se měli komunální politici vzdělávat v urbanismu, aby v obcích nedocházelo k nerovnováze nové výstavby.
Seriál Rok změny – 7 klíčů k úspěchu ve volbách
Seznam Zprávy vybraly sedm důležitých otázek pro budoucnost České republiky. Proč jsou zásadní a jak na ně hodlají jednotlivé strany odpovědět? Na to najdete na stránkách našeho serveru odpovědi po následujících sedm týdnů:
Už vyšlo:
V dalších týdnech přineseme:
Budou mít stále šanci na vzdělání jen děti z „lepších rodin“?
Podle poslance a dlouholetého starosty východočeského Náchoda Jana Birkeho (ČSSD) byla právní úprava územního plánování nedávno aktualizovaná, a proto nevyžaduje novelizaci. Birke sám se v této věci už delší dobu snaží prosadit jiný zákon - o dostupném bydlení.
Ten ani tak neřeší, jak zastavit rozrůstání obcí mimo stávající hranice bytové zástavby, ale spíš jak stavět byty a domy tak, aby byly dostupné širším masám. Vysoké ceny bytů ve městech jsou totiž často důvodem, proč se lidé stěhují do okolních satelitů, kde jejich domy zabírají stále další a další zelené či zemědělské plochy.
„To, že jsou byty nedostupné, především cenově, je výsledkem dlouhodobé absence institutu dostupného bydlení upraveného zákonem, jak je tomu v moderních zemích EU. U nás se na ně pozapomnělo. Významné je, že se do ceny bytů nepromítá developerský zisk a tyto nové společnosti budou stavět za nákladovou cenu,“ vysvětluje Birke svůj návrh, pro který shání ve Sněmovně podporu před druhým čtením.
S tím souvisí i návrh poslance SPD Jiřího Kohoutka, podle nějž by se investory nově budovaných bytových domů měla stát sama města. „Zadávala by stavbu a prodávala by je za dostupné ceny občanům při zohlednění nákladů a přiměřeného zisku. Nikoli se ziskem v řádech stovek procent, jak činí například v Praze mnozí developeři,“ říká.
Poslanec ANO Kalous je i podporovatelem rozvoje dostupného nájemního bydlení, nikoliv jen pořizování vlastních bytů či domů. A upozorňuje také na to, že je potřeba najít rovnováhu mezi městem a vesnicí. „Rozvojem páteřní infrastruktury a infrastruktury na venkově podporujeme nevylidňování venkova. Důležitá je dostupnost služeb v menších městech a na venkově,“ upozorňuje.
Ani podle Ivana Bartoše není nutné, aby se všichni přetahovali o byty v centrech velkých měst. „Poptávku po bydlení ve velkých městech může do velké míry omezit vzrůst významu regionálních center, kde bude dostatek pracovních příležitostí,“ podotýká.
Podle Kohoutka z SPD má stát povinnost vytvořit legislativní a ekonomické podmínky k tomu, aby lidé, kteří mají zájem pořídit si vlastní bydlení, to mohli v praxi realizovat. V podpoře by chtěl jít třeba formou bezúročných manželských půjček, státního příspěvku na hypotéku rodinám v době, kdy jeden z rodičů pečuje o dítě v rámci rodičovské dovolené, ale i například podporou pro obce a kraje ve formě daňových zvýhodnění bytové výstavby, či státních garancí úvěrů.
Na samotných obcích by oslovení poslanci nechali i možné zákazy vjezdu aut do center nebo jejich zpoplatňování.
„Lze pochopit výrazná omezení hromadného vjezdu automobilů do samotných historických center měst u občanů, kteří zde nebydlí a nepracují, například speciálně v Praze. Ale záležet by vždy mělo na vůli místních občanů a místních volených institucí,“ upozorňuje Kohoutek.
Bartoš by byl spíše pro pozitivní motivaci lidí, kteří nyní do centra autem vjíždějí. „Otázka omezení leží především na místních politicích. Sami nevidíme cestu v zákazech, ale v nabídce výhodnějších alternativ dopravy,“ říká. Podle Birkeho se tyto varianty už probírají na fórech s odborníky, ale i Svazu měst a obcí. „Určité možnosti zákazů vjezdu jsou možné již dnes. Ukáže-li se potřeba dalších opatření, upravíme to zákonem,“ slibuje. Podle hnutí ANO by taková opatření měla přijímat města vyhláškami.