Článek
Při dnešní diskusi na téma bezpečnosti silničního provozu to řekl ředitel dopravní policie Jiří Zlý. Zároveň apeloval na individuální posuzování konkrétních situací v provozu. Povinnost začne platit od příštího roku.
„Policie nemá jednoduchou úlohu v dokazování tohoto přestupku,“ řekl Zlý. Policie podle něj nyní hledá možné cesty, jak to zajistit, spolupracovat bude například s odborníky ze soudního znalectví. Zároveň budou policisté používat některé technické pomůcky. „Nicméně je k tomu potřeba přistupovat se zdravým rozumem,“ doplnil Zlý.
Policie podle Zlého v současnosti také chystá edukační kampaň, ve které se bude snažit řidičům pomáhat odstup rozeznat. „Řidič není schopen a nemá žádné měřidlo k tomu, aby rozpoznal při levostranném řízení vozidla a pravostranném předjíždění cyklisty ten odstup. Nicméně máme zde různé pomůcky, jako je například standardní šířka jízdního pruhu a další věci, které to řidiči nějakým způsobí napovědí. Budeme nyní zpracovávat další pomůcky, jak to řidičům usnadnit,“ podotkl šéf dopravní policie.
Co se změní ve vztahu řidičů a cyklistů
Motoristé budou muset od ledna 2022 objíždět cyklisty ve vzdálenosti půldruhého metru. Za porušení bude hrozit pokuta až dva tisíce korun. Schválila to Sněmovna.
Motoristé budou muset podle poslanecké úpravy silničního zákona objíždět cyklisty ve vzdálenosti, která odpovídá zhruba polovině jízdního pruhu. Důvodem je snaha o vyšší bezpečnost cyklistů v silničním provozu.
Podobná úprava platí v Německu, Francii nebo Španělsku. Odpůrci předepsané vzdálenosti poukazovali na to, že nové opatření nebude možné na mnoha místních silnicích dodržovat ani kontrolovat.
Policie spolu s ministerstvem dopravy nyní řeší také situace při předjíždění cyklistů v místech, kde je zakázáno přejetí podélné souvislé čáry na silnicích. Za prvních devět měsíců letošního roku při nehodách zemřelo 34 cyklistů.
Bezpečnou vzdálenost pro předjíždění cyklistů navrhla do silničního zákona zapracovat skupina poslanců v čele s Petrem Dolínkem z ČSSD. Nově bude nutné vozem míjet cyklistu ve vzdálenosti 1,5 metru tam, kde je to možné. V oblastech s omezenou rychlostí jízdy na 30 kilometrů v hodině by stačila metrová vzdálenost pro předjíždění. Podle kritiků, především z řad ODS, je změna nedomyšlená a nerealizovatelná na českých silnicích.