Článek
Concorde změnil velmi výrazně létání. Běžně se uvádí, že let mezi Evropou a Amerikou trval méně než 3 hodiny. To je poloviční čas proti ostatním letadlům, která na této trase létala.
„Concorde byl od začátku navrhován pro úplně jiné podmínky. Bylo jasné, že bude létat nadzvukovou rychlostí. Byla to technická výzva. Muselo mít úplně jiné vlastnosti než dosud konstruované stroje. Například použítí speciálních kovů nebo ovládání motorů a řízení,“ popisuje letecký publicista Martin Salajka.
Na první pohled měl deltovité křídlo, které se běžně na letadlech neobjevuje. Příď se musela sklápět, aby piloti při vzletu a přistání viděli na dráhu. Neobvyklé je také umístění motorů pod trupem letadla. Konstrukce tohoto letadla ovlivnila letectví až do dnešních dnů.
První letenky na cestu mezi Evropou a Amerikou kupovali lidé za 460 britských liber. Ve chvíli, kdy provoz nebyl ekonomicky výhodný, tak se obě společnosti Air France a British Airways dohodly, že cena letenky bude dvojnásobek nejdražší letenky u normálních letadel, takže se cena vyšplhala na 10 až 12 tisíc dolarů.
Let Praha-Londýn-New York stál 196 tisíc korun.
Jak se letadlo pilotovalo? To se dozvíte v celém rozhovoru nad článkem.
Rozhovor je součástí pořadu Ráno na Seznamu, který vysílá Televize Seznam každý všední den od 7 do 9 hodin.
Návod k naladění Televize Seznam najdete zde.