Hlavní obsah

Před 20 lety shořel na pařížském letišti stroj i celý projekt Concorde

Foto: ČTK

Plameny šlehají z hořící palivové nádrže startujícího Concordu na pařížském letišti Charlese de Gaulla 25.července 2000.

25. července uplyne dvacet let od pařížské tragédie Concordu Air France. Ikonický stroj dosahující nadzvukové rychlosti létal na pravidelných linkách téměř 30 let. Krátce po nehodě byl jeho provoz trvale ukončen.

Článek

Concorde vešel do dějin jako první nadzvukový civilní letoun. Byl postaven odborníky z Velké Británie a Francie. Obě země se zavázaly podílet se stejným dílem na výzkumu i nákladech na výrobu. První zkušební let prototypu Concorde 001 proběhl 2. března 1969. Atlantik moderní stroj poprvé přeletěl v září 1973 a o necelé tři roky později, v lednu 1976, začal provoz první pravidelné linky.

I když se vyrobilo celkem 20 letounů, jenom 14 concordů nakonec letecké společnosti používaly. Lety přitom provozovaly pouze British Airways a Air France. První linky vedly mezi Londýnem a Bahrajnem nebo Paříží a Rio de Janeirem. Později se přidaly další do Washingtonu D.C. nebo New Yorku. Ten nakonec zůstal jedinou pravidelnou destinací.

Přes Atlantik za méně než tři hodiny

Typický let mezi Londýnem a New Yorkem trval necelé tři a půl hodiny. Rekordním se stal let 7. února 1996, kdy se letadlo z New Yorku do Londýna dostalo za 2 hodiny a 53 minut. Celý svět zvládl Concorde obletět za 29 hodin a 59 minut. Letoun dosahoval maximální rychlosti 2 179 km/h.

Cestovat Concordem byl opravdový luxus. Letadlo nabízelo jen 100 míst k sezení, samozřejmostí byl výběrový servis i občerstvení. Ale také hluk. „Bylo to hlučné, extrémně hlučné, ale pochybuji, že by se někdo neusmíval od ucha k uchu, když nasedl,“ zavzpomínal pro CNN bývalý pasažér, proslulý novinář Richard Quest.

Nadzvuková rychlost letounu také způsobovala takzvaný aerodynamický třesk. Tento fyzikální jev vzniká při překonání rychlosti zvuku a jeho typickým příkladem je hrom. K jakémusi hřmění docházelo i při letech Concordu a mohlo rušit komunikaci s ostatními letouny.

Let Air France 4590

Jediná, ale mimořádně tragická nehoda Concordu se odehrála 25. července 2000 při vzletu z Paříže. Letadlu začala po výbuchu pneumatiky hořet palivová nádrž. Při pádu letadla, které už nestihlo doletět na sousední Le Bourget, zemřelo všech 109 lidí na palubě a čtyři další lidi v hotelu, na který se letadlo zřítilo.

Francouzské oficiální vyšetřování přišlo s verzí, podle které kus kovové lamely z dříve startujícího letadla dopadl na dráhu a roztrhl pneumatiku Concordu. Guma z ní prudce narazila do palivové nádrže a poškodila ji. Vytékající palivo vzplálo a požár vyřadil motor. Letadlo už nebylo možné zastavit, zároveň ale kvůli dvěma odstaveným motorům nezvládlo nabrat dostatečnou rychlost a výšku a zřítilo se.

Soudní dohra a ukončení letů

Soud nakonec proběhl v roce 2010 v Paříži. Soudce dal za pravdu vyšetřovatelům. Letadlo, z kterého odpadl kovový díl na vzletovou dráhu, patřilo americké letecké společnosti Continental Airlines. Kovová lamela, kterou technik společnosti použil, byla navíc z titanu. To je přitom proti bezpečnostním normám, právě kvůli nebezpečí protrhnutí pneumatik. Společnost Continental byla obviněna z neúmyslného zabití a dostala pokutu 200 tisíc eur. Další milion eur měla pak Continental zaplatit Air France jako náhradu škod. Technik společnosti dostal 15měsíční podmínku.

+10

Continental Airlines se odvolaly a v roce 2012 padl nový rozsudek. Continental i technik byli zbaveni trestněprávní odpovědnosti za nehodu. Odpadlý titanový díl a následný řetěz událostí totiž nebyly jedinými příčinami nehody. Jak uvedli soudní vyšetřovatelé, u Concordu existovalo riziko podobné nehody kvůli jeho specifickému designu. Francouzské úřady o tomto riziku věděly, nikdo další ale přesto obviněn nebyl.

Společnost Air France pozastavila všechny své lety s Concordem ihned po nehodě. British Airways je následovaly hned v dalším měsíci. Obě společnosti sice obnovily provoz exkluzivních letounů v listopadu 2001, ale kvůli malému zájmu pasažérů a vysokým nákladům byl nakonec jejich provoz nadobro ukončen.

Naposledy vzlétl Concorde 24. řína 2003 z letiště JFK v New Yorku na pravidelné lince New York – Londýn.

Kde můžete Concorde vidět dnes

Přestože se Concordem, a momentálně ani žádným jiným nadzvukovým civilním letadlem, už neproletíte, můžete si ikonický stroj prohlédnout v několika muzeích. Zde jsou tipy na tři z nich.

- Francouzské Museum letectví a vesmíru (Musée de l'Air et de l'Espace) v blízkosti Paříže vystavuje dva letouny Concorde, z nichž jeden z nich byl úplně prvním, který vzlétl.

- Svým exponátem se pyšní Automobilové a technické muzeum Sinsheim (Technik Museum Sinsheim) v Německu, méně než hodinu od Frankfurtu nad Mohanem. Concorde zde můžete porovnat s jeho sovětským nadzvukovým rivalem Tupolev TU-144.

- Letoun Concorde i doprovodná výstava k jeho historii je také k vidění v britském muzeu letectví Aerospace Bristol.

Doporučované