Článek
Řidičům, kteří jsou u jedné z firem registrovaní, bude pro dobití vozu stačit na 346 stanicích sítí PREpoint a E.ON Drive v Česku karta nebo čip jen od jedné ze společností.
„Dojezdy nových modelů elektroaut se prodlužují, a tak propojení dobíjecích stanic dvou předních provozovatelů této infrastruktury je logickým krokem, který řidičům zpříjemní a usnadní cestování i na větší vzdálenosti. V budoucnu Pražská energetika plánuje jít ještě o krok dál a pro své zákazníky chystá dobíjení nejen na území České republiky, ale rovněž u našich zahraničních partnerů,“ řekl generální ředitel PRE Pavel Elis.
Výhody spolupráce pro řidiče se budou podle firem postupně rozšiřovat tím, že počet dobíjecích stanic u obou provozovatelů se velice rychle zvyšuje. PRE chce mít do konce roku přes 500 dobíjecích stanic, E.ON chce do tohoto termínu provozovat 200 a do konce příštího roku 300 dobíjecích stanic. „Ač jsme v energetice konkurenti, těší mě, že jsme v oblasti rozvoje veřejné dobíjecí infrastruktury dokázali najít společnou řeč a spojili síly ve prospěch zákazníka,“ uvedl dnes člen představenstva E.ON Energie Jan Zápotočný.
Podobný krok do budoucna plánuje také lídr trhu, společnost ČEZ, která v Česku pro elektromobily aktuálně provozuje více než 300 stojanů. „Ve zpřístupnění sítě svých dobíjecích stanic různým poskytovatelům služby dobíjení vidíme nejen v ČR, ale i na celoevropské úrovni velký potenciál. O propojení jednáme s řadou subjektů včetně automobilek a v dohledné době ho uvedeme do praxe,“ řekl dnes ČTK mluvčí ČEZ Martin Schreier. Do roku 2030 chce podle něj firma v Česku provozovat přes 800 stanic.
Centrum dopravního výzkumu, což je výzkumná organizace v působnosti ministerstva dopravy, na začátku března s odkazem na statistiky ministerstva průmyslu a obchodu uvedlo, že ke konci loňského roku bylo v Česku oficiálně na 734 dobíjecích stanicích pro elektromobily evidováno celkem 1516 dobíjecích bodů. Veřejné dobíjecí stanice podle něj v ČR provozuje 54 subjektů.
„V souvislosti s rozvojem veřejné dobíjecí infrastruktury se nejčastěji hovoří o třech energetických skupinách: ČEZ, PRE a E.ON, které v součtu provozují 71 procent stanic. Více než třetinu stanic provozuje ČEZ, 26 procent PRE a deset procent E.ON,“ uvedl ředitel centra Jindřich Frič. „V Centrálním registru vozidel bylo k 31. prosinci 2020 evidováno 7109 bateriových elektrických vozidel kategorie M1, z toho 3488 bylo registrováno v roce 2020, tj. 49 procent,“ doplnil.
Centrum dále uvedlo, že pokud provozovatel vozidla s externím dobíjením vlastní nemovitost, kde může dobíjet, využívá síť veřejných dobíjecích stanic často jako zálohu, nejčastěji v případě delších cest. „Veřejné dobíjení je dražší, zpravidla však nesrovnatelně rychlejší. Cenu veřejného dobíjení si určuje každý provozovatel, zpravidla je v cenících odlišeno pomalejší AC dobíjení a rychlejší DC. Řada provozovatelů nabízí zvýhodněnou cenu/balíčky registrovaným zákazníkům. Obecně platí, že čím rychlejší dobíjení, tím vyšší cena,“ dodalo.
Například E.ON na svých webových stránkách uvádí, že elektromobil může vyjít levněji než benzinový vůz zhruba po 200.000 najetých kilometrech. Podle dat Svazu dovozců automobilů je v Česku celkem registrováno zhruba 8,4 milionu vozidel všech kategorií. Čerpacích stanic je v ČR kolem 7000, veřejně přístupné jsou asi 4000 z nich. Drtivá většina z nich nabízí tradiční paliva, tedy benzin a naftu.