Hlavní obsah

Pražští radní se bojí stíhání kvůli zakázce na klimatizace do tramvají za 400 milionů

Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Klimatizace by měly být instalovány do 124 kusů tramvají 15T.

Zakázku bez soutěže získala firma Škoda Transportation z holdingu PPF.

Článek

Část pražských politiků má obavy, že ji bude popotahovat policie kvůli zakázce pro firmu Škoda Transportation, která patří PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera.

Právě tato společnost by měla od hlavního města dostat bez soutěže zakázku ve výši necelých 400 milionů korun.

Za tuto částku by měla Škoda Transportation dodat klimatizace do 124 tramvají typu 15T, ve kterých zatím chybí.

Jenže zejména zástupcům Spojených sil pro Prahu se tento plán příliš nelíbí. Radní Hana Marvanová (Spojené síly) říká, že mají k dispozici právní analýzu. Zpracovala ji advokátní kancelář Havel & Partners. Stanovisko mají radní i od právního odboru pražského dopravního podniku.

Právníci podle Marvanové říkají, že formální podmínka pro zadání zakázky bez soutěže je v tomto případně splněna. „Ale může to být podle této analýzy posouzeno i tak, že když ta investice není nezbytně nutná, že není jednací řízení bez uveřejnění přípustné,“ řekla Marvanová.

Radní Marvanová má tak obavy, že skončí jako v roce 2013 tehdejší vedení Prahy v čele s Tomášem Hudečkem nebo Bohuslavem Svobodou. Oba v té době obvinila policie za to, že dali bez soutěže zakázku firmě v kauze Opencard.

„Obavy, že nás budou stíhat, jsou namístě. Myslím si, že by tu zakázku neměla vůbec schvalovat rada, ale vedení dopravního podniku,“ prohlásila Marvanová s tím, že se jí nelíbí ani celková cena za klimatizace.

Klimatizace do jedné tramvaje má stát 3,2 milionu korun. Oproti původnímu návrhu se podařilo celkovou cenu snížit z 427,6 milionu korun na 398,7 milionu korun.

Náměstek primátora Petr Hlubuček (Spojené síly) uvedl, že další náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) podle dohody v rámci koalice v pondělí materiál z jednání stáhl. „Bude se o něm ještě dále jednat,“ doplnil.

Scheinherr pak řekl, že další schůzku chce kvůli této zakázce právě jen radní Marvanová.

„Za nás je projekt připravený a vnímáme zvýšení komfortu MHD jako velmi důležité, proto další průtahy považujeme za velmi nešťastné,“ prohlásil Scheinherr. Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) doplnil, že věří, že se podaří vše vyřešit.

Škoda Transportation tvrdí, že vývoj, výroba a následná instalace klimatizace je zásahem do celé architektury tramvaje. A tak podle této firmy, když chce mít Praha garanci bezpečnosti i smluvních záruk, pak je nemůže instalovat nikdo jiný.

„Je to podobné, jako když budete chtít dodatečně namontovat klimatizaci do automobilu, taky budete muset zajet do značkového servisu,“ uvedl vedoucí komunikace Škoda Transportation Michal Tobrman.

Zástupci firmy Škoda Transportation počítají, že by klimatizace instalovali do tramvají v průběhu roku 2020 a 2021. „Při provozních možnostech DPP je možno přestavět osm vozů měsíčně,“ píše se v materiálu, který byl předložen pražským radním.

Po Praze jezdí také novější typ tramvají 15T ForCity, které už klimatizace mají. A Praha za ně zaplatila přes dvě miliardy korun.

Doporučované