Článek
Výstup ze stanice metra Nádraží Holešovice se od svého prvního otevření před 35 lety zásadně nezměnil. Betonová prostranství, velké prázdné placy. Přibylo několik málo trafik a jedna pobočka rychlého občerstvení.
To se v budoucnu změní. Dozorčí rada pražského dopravního podniku odsouhlasila na svém středečním zasedání podmínky, za kterých spojí své síly se soukromým developerem Karlín Group a s ním propojený Ungelt Group. Seznamu to potvrdila mluvčí DPP Aneta Řehková.
„Dopravní podnik s developerem vstoupí do společného podniku, do kterého věnuje pozemky přilehlé ke stanici metra. Já tento projekt považuji za výkop k rozvoji i dalších stanic,“ řekl Seznamu Adam Scheinherr, náměstek pražského primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady dopravního podniku.
Podpisy smlouvy podle něj proběhnou v řádech dnů.
Plán byl na stole už před dvěma roky. Podle informací Seznamu se ale náměstek primátora Adam Scheinherr rozhodl upravit podmínky smlouvy tak, aby pro městskou firmu byla výhodnější – například se pozemky ocenily na vyšší částku.
„Došlo k vyjasnění spousty věcí. Nejzásadnější je, že dopravní podnik pozemky do společného podniku vloží až ve chvíli, kdy projekt bude mít stavební povolení,“ popsal Scheinherr.
V novém společném podniku bude mít město jednoho svého člena představenstva a dva v dozorčí radě. Rozhodnutí ale musí být podle smlouvy jednomyslná.
Podle Scheinherra je také ve smlouvě zaručeno, že se výstup z metra nepromění v dlouhý nákupní koridor.
Zvolený postup přesto někteří odborníci kritizují. Například podle Martina Skalského z Arniky, kde se specializuje na zapojení veřejnosti do rozhodovacích procesů, je obvyklé, že města na podobně důležité projekty pořádají urbanistické soutěže.
„Chybí diskuse. To, co se dostává k lidem, je až pozdní fáze projektu, kdy už je prakticky rozhodnuto,“ říká Martin Skalský, podle kterého se stále urbanismus v Praze řeší jako požár. Nejdříve mají developeři své budovy a plány a následně se na poslední chvíli řeší, jak to propojit do fungujícího celku.
Podle zdrojů Seznamu hlavním důvodem toho, proč se pražský dopravní podnik rozhodl spolupracovat s developerem Karlín Group, bylo to, že už v okolí vlastnil některé pozemky a o projekt aktivně usiloval.
To potvrdil i náměstek Adam Scheinherr. „Jednáme s ním jako se sousedem a ke zhodnocení našich pozemků využijeme jeho know-how,“ říká náměstek primátora, s tím, že na tom nevidí nic špatného, naopak je to ideální propojené.
Přitom i podle Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) jsou stanice metra klíčové městské body.
„Stanice metra a jejich okolí vnímáme jako přirozená centra. Proto jim věnujeme náležitou péči jak v oblasti úpravy veřejného prostoru, tak v otázce stavebního rozvoje,“ řekl Seznamu mluvčí IPR Marek Vácha.
Nádraží Holešovice není jediná stanice metra, o kterou mají developeři zájem. Dalšími jsou například Kačerov, Roztyly nebo Skalka.