Hlavní obsah

Pražský dopravní podnik založí firmu s developerem a přestaví stanici metra Nádraží Holešovice

Chybí veřejná diskuze u takto důležitých staveb, říká Martin Skalský z Arniky.Video: Petr Švihel, Seznam Zprávy

aktualizováno •

DPP si od plánu slibuje úspory při opravách stanice a získání nových finančních zdrojů například z pronájmu kanceláří nebo obytných prostor.

Článek

Výstup ze stanice metra Nádraží Holešovice se od svého prvního otevření před 35 lety zásadně nezměnil. Betonová prostranství, velké prázdné placy. Přibylo několik málo trafik a jedna pobočka rychlého občerstvení.

To se v budoucnu změní. Dozorčí rada pražského dopravního podniku odsouhlasila na svém středečním zasedání podmínky, za kterých spojí své síly se soukromým developerem Karlín Group a s ním propojený Ungelt Group. Seznamu to potvrdila mluvčí DPP Aneta Řehková.

„Dopravní podnik s developerem vstoupí do společného podniku, do kterého věnuje pozemky přilehlé ke stanici metra. Já tento projekt považuji za výkop k rozvoji i dalších stanic,“ řekl Seznamu Adam Scheinherr, náměstek pražského primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady dopravního podniku.

Podpisy smlouvy podle něj proběhnou v řádech dnů.

Plán byl na stole už před dvěma roky. Podle informací Seznamu se ale náměstek primátora Adam Scheinherr rozhodl upravit podmínky smlouvy tak, aby pro městskou firmu byla výhodnější – například se pozemky ocenily na vyšší částku.

„Došlo k vyjasnění spousty věcí. Nejzásadnější je, že dopravní podnik pozemky do společného podniku vloží až ve chvíli, kdy projekt bude mít stavební povolení,“ popsal Scheinherr.

V novém společném podniku bude mít město jednoho svého člena představenstva a dva v dozorčí radě. Rozhodnutí ale musí být podle smlouvy jednomyslná.

Podle Scheinherra je také ve smlouvě zaručeno, že se výstup z metra nepromění v dlouhý nákupní koridor.

Zvolený postup přesto někteří odborníci kritizují. Například podle Martina Skalského z Arniky, kde se specializuje na zapojení veřejnosti do rozhodovacích procesů, je obvyklé, že města na podobně důležité projekty pořádají urbanistické soutěže.

„Chybí diskuse. To, co se dostává k lidem, je až pozdní fáze projektu, kdy už je prakticky rozhodnuto,“ říká Martin Skalský, podle kterého se stále urbanismus v Praze řeší jako požár. Nejdříve mají developeři své budovy a plány a následně se na poslední chvíli řeší, jak to propojit do fungujícího celku.

Podle zdrojů Seznamu hlavním důvodem toho, proč se pražský dopravní podnik rozhodl spolupracovat s developerem Karlín Group, bylo to, že už v okolí vlastnil některé pozemky a o projekt aktivně usiloval.

To potvrdil i náměstek Adam Scheinherr. „Jednáme s ním jako se sousedem a ke zhodnocení našich pozemků využijeme jeho know-how,“ říká náměstek primátora, s tím, že na tom nevidí nic špatného, naopak je to ideální propojené.

Přitom i podle Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) jsou stanice metra klíčové městské body.

„Stanice metra a jejich okolí vnímáme jako přirozená centra. Proto jim věnujeme náležitou péči jak v oblasti úpravy veřejného prostoru, tak v otázce stavebního rozvoje,“ řekl Seznamu mluvčí IPR Marek Vácha.

Nádraží Holešovice není jediná stanice metra, o kterou mají developeři zájem. Dalšími jsou například Kačerov, Roztyly nebo Skalka.

Související témata:

Doporučované